tisdag 27 november 2018

Veckans topplista v 48 - Böcker jag ser fram emot att läsa under vintern

Veckans topplista hos Johanna gäller böcker vi ser fram emot att läsa i vinter.

Månadens språk för december är ryska, och eftersom jag tyckte så otroligt mycket om Snöstormen av Vladimir Sorokin, så tänkte jag att jag ska läsa något mer av honom. Han finns på Storytel, men endast i bokform och jag ska se om det funkar att läsa Is på telefonen. Någon padda har jag inte. Går det inte så tar jag mig till biblioteket och lånar Tellurien istället - den enda förutom Snöstormen de har.



Susanne Rignell nominerades till Nordiska Rådets litteraturpris 2018 för God morgon. Hon vann inte, det gjorde Ärr av Auður Ava Ólafsdóttir. Jag har tidigare läst En god havanna, blev förtjust och tänkte att jag ville läsa mer av henne. Och nu är God morgon beställd och på ingång.



Efter att ha läst Moby Dick i början av året var jag alldeles till mig i trasorna av fascination över kaskeloter och beställde denna stora vackra bok. Inte fasiken har den blivit läst! Men någon gång under jul och nyår ska jag ge mig på den, tänkte jag.



När veckans topplista gällde Kina kunde jag inte ange en enda bok jag läst och tyckte platsade på en topplista, utan valde istället ut fem böcker jag skulle vilja läsa. Det här var en av dem. Den är inköpt och ligger här och väntar. Det är ju bedrövligt att jag läst så lite litteratur från Kina.



Jag har bara läst Färden genom mangroven av Maryse Condé. Det här ska bli nästa och fler väntar i bokhyllan efter den.


7 kommentarer:

  1. renens horn tyckte jag mycket om, verkligen vintrigt.

    SvaraRadera
  2. Tills vattnet stiger står oläst i min bokhylla.

    SvaraRadera
  3. Om jag inte minns alldeles fel så finns Sorokins Snöstormen i min vill-läsa lista. Jag brukar lockas av det ryska :)

    SvaraRadera
  4. Jag är också otroligt fascinerad av valar, tack för tipset, den boken skriver jag upp!

    SvaraRadera
  5. Obekanta böcker för mig, tack för tips!

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga titlar på böckerna! Känner inte igen någon av dem, så tack för tips:)

    SvaraRadera
  7. Condé är jag nyfiken på att läsa något av!

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...