söndag 4 november 2018

En smakebit på søndag - vecka 44


Denna söndag utgår smakebiten åter från Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger.

Getterna brukade inte stångas framför ögonen på honom, men de passade på när han gjorde sig redo för bön.
Dagen gick mot sitt slut. Den flammande solskivan sänkte sig sakta från sin himmelska tron, redo till avsked med hotet att återkomma nästa dag för att fullborda sitt verk och bränna sönder det den inte lyckats bränna sönder idag. Asouf körde ner armarna i sanden i den uttorkade flodfåran och började tvagningen inför eftermiddagsbönen.

Inledningen till Stenblödning av Ibrahim al-Koni. Jag har ett utrangerat biblioteksexemplar som stått i hyllan rätt länge och som jag egentligen längtat efter att läsa ända sedan den kom hem. Men ni vet hur det är. Jag har dessutom flera gånger varit nära att klicka hem Guldsand av samma författare.

Månadens språk (som utgår från Ugglan & Boken) är arabiska, så nu ska det äntligen bli av att läsa Stenblödning. Tjihooo!


Al-Koni är tuareg och jag måste erkänna att jag ända sedan jag såg Den skyddande himlen har något slags barnslig faibless för tuareger - utan att egentligen veta ett smack om dem.

Om Ibrahim al-Koni.


Och jag älskar Goulou Limma med Chaba Zahouania från filmen. Av någon anledning funkar det inte att bädda in den, men lyssna gärna här.

Och när man nu är igång med öken, tuareger och Caba Zahouania så måste man ju ha en passande doft till, eller hur?! :)

En av mina absoluta favoriter, Tauers L'air du desert marocain.




12 kommentarer:

  1. Tack för en exotisk smakbit! Obekant för mig, men säkert intressant att läsa om andra kulturer.

    SvaraRadera
  2. Denne man måste läsas. Jag tycker om att ta del av olika kulturer både i verkligheten och i böckernas värld. Så jag tack för smakbit o önskar trevlig söndag

    SvaraRadera
  3. Visst är det utmaningar som får en att läsa de där dammiga böckerna som man bara har låtit stå :)

    SvaraRadera
  4. Tack för smakbiten, med tillhörande doft dessutom. :)

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten, spännande med författare, böcker, som en inte känner till ;)

    SvaraRadera
  6. Tack för en intressant smakbit.

    SvaraRadera
  7. Oj, jag borde också hitta en bok till månadens språk..

    SvaraRadera
  8. Det var egentlig ganske poetisk.
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
  9. Så intressant med en bok av en arabisk författare! Någon sådan tror jag aldrig att jag har läst.

    SvaraRadera
  10. Känner inte till den författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Verkar vara en riktigt intressant bok. Tack för tips!

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...