fredag 16 november 2018

Mrs Dalloway


Mrs Dalloway fortsätter att fascinera nya generationer av läsare Mrs Dalloway sade att hon skulle köpa blommorna själv. Tidigt en sommarmorgon i början av tjugotalet går Clarissa Dalloway ut för att köpa blommor. Hon är en förtjusande kvinna, fångad i ett nät av plikter. På kvällen ska hon hålla en fest för att stödja sin förträfflige man i hans politiska karriär. Allt ska bli perfekt. Huset ska fyllas med framstående gäster. Och Peter, hennes ungdomskärlek dyker efter många år oväntat upp. Mrs Dalloway utspelar sig under ett enda dygn i London, en stad starkt påverkad av första världskriget. Genom sin speciella teknik stream of consciousness låter Woolf romanens olika karaktärer komma till tals genom att skildra deras inre tankar och monologer. På detta sätt kommer de olika karaktärernas liv att korsa varandra på de mest oväntade sätt. Det blir ett händelserikt dygn, där personliga minnen och reflektioner om livet får stort utrymme. 

Ja inte fascinerade den mig i alla fall! Ibland kunde jag väl tycka att den glimmade till lite språkligt - i synnerhet eftersom jag precis innan hade läst Mischling - men mest var den tradig och jag blev så förbålt trött på alla upprepningar, i synnerhet som inläsaren mest lät som en skiva som hakat upp sig när hon läste dem. Tidigare har jag bara läst Orlando av Woolf och den minns jag som urtråkig den med, även om filmen är fullkomligt lysande, en av mina favoriter faktiskt. Jag tänker ändå att jag ska försöka läsa Mot fyren och Ett eget rum, mest för att förkovra mig liksom. Jag hoppas verkligen att de är bättre.

Det här var en av två - två eftersom jag började sent och därmed låg efter - böcker i utmaningen 6 klassiker på 6 månader - del 2 för oktober. För som vanligt ligger jag efter med dokumentationen.

3 kommentarer:

  1. Åh vad skönt att jag inte är ensam om att inte bli förälskad i den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte ensam, nej! Undrar dock om det inte hade varit bättre att läsa den, så att man slapp den upphakade grammofonskivan :) Förresten en liknelse - inser jag - som snart inte kommer att kunna användas längre. Hur många av dagens unga har hört en grammofonskiva som hakat upp sig? Har du? (Har lite dålig koll på när man ska dra gränsen och har inte full koll på hur gammal du är)

      Radera
    2. Jag har lyssnat en hel del på LP:skivor under mitt liv! Mamma hade många och jag brukade spela dem även när jag var ensam hemma :) Gillade speciellt Dr Hook! Och jag är 30 ;) 31 i januari om man ska vara noga!

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...