tisdag 20 november 2018

Veckans topplista, 47 - höstens bästa


Veckans topplista hos Johanna gäller höstens bästa.

Och 'höstens bästa' väljer jag att tolka som 'de bästa jag läst under hösten'. Det skulle ju också kunna innebära 'de bästa som givits ut under hösten', men det är något jag har noll koll på. Jag är hemskt dålig på att läsa nyutgiven litteratur.

Jag sitter här med sju titlar och försöker reducera dem till fem, och det är attans så svårt. Men Anyuru är självskriven. Fantastiskt bra!



Begravd jätte har jag i ärlighetens namn inte tänkt på så mycket sedan jag läste den, men nu när jag satt mig att titta igenom höstens lästa böcker, så kommer den tillbaka till mig och jag känner att den absolut bör vara med. Jag har tyckt mycket om allt jag hittills läst av Ishiguro.



Moberg är en annan författare jag tycker mycket om och Raskens, som jag tidigare bara sett som tv-serie, var otroligt bra.



Jag vet inte varför jag känt mig så skeptisk till Allende förut, för det har jag i sanningens namn gjort. Hårdnackat lät jag bli att läsa den då när den var ny och "alla" i min omgivning läste den. Voffödå liksom. Väldigt bra! 



Diktatur och vad som händer när man börjar dela upp befolkningen i ett 'vi' och ett 'dom' och där man tar sig rätt att behandla 'dom' på ett sätt som strider mot mänskliga rättigheter tycks - oplanerat - ha blivit något av ett tema för 'höstens bästa'. Så sist, men inte minst, Oppermanns. Mycket, mycket bra!



Jag hade väldigt gärna velat ha med al-Konis Stenblödning och Flykten av Carrasco också, men nu får det bli så här.

23 kommentarer:

  1. Den sistnämnda är jag lite sugen på.

    SvaraRadera
  2. Raskens har jag läst, men det var längesedan. TV-serien var inte heller fy skam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, TV-serien var verkligen bra.

      Radera
  3. Kul med Raskens, osäker på om jag läst men minns tv-serien väl. Ishiguro har jag tänkt att jag ska läsa något av någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag gick i 5:an när TV-serien kom och det är förunderligt hur väl jag minns den än. Jag rekommenderar Ishiguro, verkligen.

      Radera
  4. Begravd jätte och Raskens är så läsvärda. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  5. Begravd jätte vill jag läsa!

    SvaraRadera
  6. Begravd jätte har jag oläst i bokhyllan. Andarnas hus är underbar! Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plötsligt en dag händer det! På nyåret kanske det kan vara dags för lite Ishiguro? :)

      Radera
  7. Varierande, läst de tre första, riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å, tycker du att de är varierande? Det var bra. Jag kände lite att det var en upprepning av samma tema; människor som blir orättfärdigt kränkta. Ja, de är verkligen bra allihop :)

      Radera
  8. Begravd jätte har jag tänkt läsa. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  9. De kommer att drunkna... var så bra! Ishiguro har jag bara läst Återstoden av dagen, gillade den oväntat mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med en till som gillade Anyuru! Tyckte också mycket om Återstoden. Såg den som film innan jag läste och tyckte om båda - för ovanlighetens skull.

      Radera
  10. Begravd jätte gillade jag också. Andarnas hus var det så länge sedan jag läste att jag nog behövde läsa om den. det gäller också Raskens. Anyuru läste vi i läsecirkeln, men vi gillade den inte alls

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, där ser man! För mig är Anyuru - hittills - årets bästa.

      Radera
  11. Anyurus bok står på vänt i hyllan och Oppermanns har jag ju redan blivit frestad till att läsa här hos dig. Tack för tips! :)

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...