söndag 11 november 2018

En smakebit på søndag - vecka 45


Denna vecka utgår smakebiten från bloggen Flukten fra virkeligheten.

Jag läser, som sagt, fortfarande Hundra år av ensamhet, men den har jag redan haft med som smakebit. Och jag lyssnar på Andarnas hus, men jag tycker att det är lite stökigt att hitta lämpliga passager och skriva ner dem från en ljudbok. Således får det bli en dikt ur Pia Tafdrups Drottningporten, som jag läser parallellt. Dikter gör sig bäst i små portioner, tycker jag, och därför läser jag några då och då. Boken ingår i läsutmaningen Förkovran som mitt val för året av diktsamling.

Min mors hand

Badar mig i en droppes stilla ljus
och minns hur jag blev till:
en blyerts lagd i handen, min mors svala hand om min, som var varm.
- Och sen skrev vi
in och ut mellan korallrev, 
ett undervattensalfabet av bågar och spetsar,
av snäckspiral, av sjöstjärnetaggar,
av fäktande bläckfiskarmar,
av grottvalv och klippformationer.
Bokstäver som darrade och fann en väg
i yrsel över det vita.
Ord som flappande plattfisk
som grävde ner sig i sand
eller vajande havsanemoner med hundratals trådar
i stilla rörelse, alla på en gång.
Meningar som strömmande fiskar
som fick fenor och lyfte sig, 
fick vingar och rörde sig rytmiskt
bultande som mitt blod, som blint
slog stjärnor mot hjärtats natthimmel,
då jag såg att hennes hand hade släppt min, 
att jag för längesen skrivit mig ut ur hennes grepp.


 Fler smakebitar finns här

10 kommentarer:

  1. Det er vanskelig å sitere fra lydbøker, så jeg forstår godt du velger en bok med tekst. Jeg har ikke lest Andarnas hus, men Hundra år av ensamhet har jeg lest og den likte jeg veldig godt.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
  2. Så länge sen som jag läste dikter. Håller med om att de gör sig bäst i små portioner.

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen länge sedan jag läste dikter. Och då är det som du säger bra med någon eller några då och då.

    SvaraRadera
  4. Jag försöker läsa lyrik lite nu och då men finner det ganska svårt. Denna dikt flöt på bra, men jag har ändå lite svårt att få min fantasi att hitta kärnan i dikten. Många vackra ord var det dock...

    SvaraRadera
  5. Dikt leser jeg innimellom, og er enig i at de egner seg godt i mindre porsjoner. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
  6. Läste en del poesi förut, och försökte skriva, nu blir det inte av, lite synd så trevligt med poesi smakbit, tack för den! ;)

    SvaraRadera
  7. i regel sträckläser en ju inte diktsamlingar. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  8. Jag har aldrig riktigt gillat det här med dikter, i alla fall inte att läsa själv. Har problem att hitta rytmen :)

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...