onsdag 6 januari 2021

TBR januari


Så kommer då 2021s första TBR. Nog känns det lite speciellt att ha ett helt nytt år framför sig, även om det nu är en mänsklig konstruktion och det egentligen inte är mer som skiljer 31:a december från 1:a januari än 6:e april från 7:e.

Böcker


Ska det då äntligen bli av? Den har stått i hyllan ett bra tag. Vann Bookerpriset 2009 och passar in i utmaningen Prisat.



Jag tyckte mycket om al-Konis Stenblödning och den här har jag länge sett fram emot att läsa, det har bara inte blivit av - än. Skriven på arabiska och passar därmed för Månadens språk. al-Koni är tuareg från Libyen, som tyvärr inte finns med i Jorden runt på 100 böcker. Men jag gillar världslitteratur oavsett :)


e-böcker


Det tog sin tid innan den kom på Storytel, men nu så. Och så har den gått och vunnit Women's Prize for Fiction och passar därmed in i utmaningen Prisat.



Kirke hade jag inplanerad redan 2020, men så drabbades jag av svår lästorka - som jag brukar framåt sommaren. Millers The Song of Achilles var definitivt en av 2020 års bästa böcker och jag är ju väldigt svag för grekisk mytologi, så den här vill jag verkligen läsa.



Vild iris är det enda som finns av Gluck på Storytel, så det får bli den. Och jag ska i alla fall börja på den.


Ljudböcker

Jag lyssnade på Östergrens Gentlemen, sent omsider, för något år sedan och kände mig mäkta irriterad över att jag inte läste den då när den kom, när alla andra läste och älskade den. Nu tänkte jag ta itu med fortsättningen, Gangsters, för att senare ge mig på tredje delen, den Augustnominerade Renegater.


Den här blev jag sugen på direkt då jag såg den. Passar för Naturlig läsning.

Gutenberggalaxens nova har stått på läslistan både länge och väl. Jag tyckte mycket om Nina Burtons Livets tunna väggar som jag lyssnade på för en tid sedan, så nu är det dags, tycker jag, att äntligen komma till skott med denna. Passar i Förkovran.


Egentligen var jag väl mer sugen på denna tidigare i år, men när den nu gått och vunnit Augustpriset så får jag väl ge den en chans. Lååång är den, den rackaren. Passar också i Förkovran.



Jojomensan! Nu ska tant lyssna på deckare. Andra delen i Kautokeino-serien. Ja ni vet, jag och norr. 


2 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att se vad du tycker om Hamnet! Jag är väldigt nyfiken på den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla är ju helt lyriska så jag räknar med att det ska vara en fullträff :)

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...