lördag 16 januari 2021

Veckans mening - vecka 2


Veckans mening utgår från Robert på Mina skrivna ord. Dela med dig en mening från veckans läsning, en mening som av en eller annan anledning fått dig att stanna upp.

Visst var skönheten viktig, men böcker var bruksartiklar så de fick gärna vara tilltygade, fulla av hundöron och marginalanteckningar.


Äntligen får jag lite stöd för min åsikt att böcker är bruksartiklar och att det gärna får synas att de lästs. Och detta av självaste Erasmus av Rotterdam! Bokbloggare brukar förfasa sig när jag tycker att det är helt ok med hundöron.




För ett par dagar sedan lyssnade jag färdigt på Nina Burtons augustprisade Gutenbergalaxens nova. Jag hade egentligen inte någon koll på vem Erasmus var, ska jag erkänna. Bara namnet var mig bekant. Det var en trevlig bekantskap. Han verkar ha varit en riktigt sympatisk herre. Intressant, lärorikt och läsvärt.



5 kommentarer:

  1. Jag är rädd att jag inte håller med Erasmus och dig. Hundöron i böcker är en styggelse ;)

    SvaraRadera
  2. Jag är på din sida här. :) När jag köper en begagnad bok t.ex. tycker jag bara det kan vara charmigt med olika tecken från tidigare ägare. Förutom lukter och äckliga fläckar. Men annars kan man hitta små överraskningar i dem!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker också det är charmigt när det syns att böcker är lästa :)

    SvaraRadera
  4. Erasmus av Rotterdam var nog ingen populär låntagare på biblioteket. :D

    SvaraRadera
  5. Fniss - här en som hatar hundöron! Men det gäller i MINA böcker. Hur du gör med dina måste ju vara din ensak! Erasmus är jag inte bekant med alls.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...