fredag 3 september 2021

Fem en fredag, v 35 - Thank you for the music

Fem en fredag utgår från Elisa på Elisamatilda och veckans frågor är inspirerade av ABBAs comeback. 


Vilken artist eller band skulle du gärna se göra en comeback?

Jacques Brel kunde gärna få återvända till oss. Och Evert Taube.


Om du bara fick lyssna på en artist/ett band i ett år, vilken/vilket skulle det bli?

The Tallest Man on Earth. Eller möjligen Alan Walker. 



Vad spelar du mest för typ av musik?

Jag är extremt promiskuös när det gäller musik. Stor bredd och få artister jag lyssnar på fler än ett fåtal låtar av. Det är pop, klassiskt, folk, world, opera, tradjazz, visor, film, hitlistelåtar och musikal om vartannat. Rap, hårdrock och boogie woogie har jag vanligen svårt för, och en hel del jazz är hemsk, sådan där utan melodi som bara låter och väsnas i evigheter. (Ja, jag är medveten om att jag är omusikalisk)


Har du något speciellt musikminne?

Massor förstås, fast inte så mycket liveminnen. Eftersom jag är så ljudkänslig har jag inte gått mycket på konserter, men en gång i tiden brukade jag frekventera Jazz & Bluesfestivalen på Skeppsholmen. Ett missvisande namn, jag är inte överdrivet förtjust i någondera, men där var mycket folkmusik, irländskt och annat också. Jag minns särskilt Monica Zetterlund, Hedningarna och BB King - jäkla drag på den farbrorn, fast inget jag skulle plocka fram på Spotify. Och så var det fantastiskt att äntligen komma iväg och se Sven-Bertil Taube på Dramaten här om året. Jag har varit på väg till Grönan i 30 år typ, utan att komma till skott.


Vilken artist eller band gjort första stora intrycket när du var barn?

Beatles Yellow Submarine minns jag att jag älskade. Jag önskade mig singeln i present och när mormor envetet frågade vad det skulle vara på baksidan så fattade jag ingenting: Ja, någonting om små kycklingar kanske. Jag minns fortfarande mammas min som signalerade till mormor att hon skulle ge sig, att jag inte förstod. Förresten begriper jag inte vad det skulle tillföra mormor att veta vilken låt som var på B-sidan. 



7 kommentarer:

  1. maken spelar saxofon, det blir en hel del live-musik här hemma, äldsta sonen gifte sig i helgen, han spelade Love Me Tender med barytonsaxofon, mellanpojken spelade säckpipa, mäktigt

    SvaraRadera
  2. Jag älskar din kommentar "extremt promiskuös när det gäller musik" :D

    SvaraRadera
  3. Jacques Brel och Sven - Bertil Taube är jättebra. praktiskt med bred musiksmak

    SvaraRadera
  4. Några bluesgubbar skulle jag velat se live. Freddie King är en favorit, finns några sköna klipp på youtube. Men han skall ses inte bara höras. BB King är bra.

    SvaraRadera
  5. Håller med dig om att det är knepigt med att hitta många låtar av en artist. Oftast kan det vara bara 2-3 på en skiva och då får man vara glad.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  6. Beatles blev mitt svar också på sista frågan.

    SvaraRadera
  7. Mitt musikintresse svalnade sakta men säkert efter tonåren. Ett bra sätt var att köpa skivor med många artister. Beatles slog igenom 64 då jag var 10 år så de fick en speciell plats i mitt hjärta.

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...