onsdag 29 september 2021

Veckans kulturfråga - vecka 39

 

Veckans kulturfråga utgår från Enligt O


Vilken författare skulle du helst träffa?


Det där med författarträffar har aldrig riktigt varit mig grej - jag träffar hellre böckerna, liksom - men förra vintern satt jag faktiskt och funderade på om det inte skulle funka att åka ner till Stockholm, Kulturhuset, när Ahmed Saadawi skulle bevista etablissemanget framåt våren. Jag tror att det blev inställt. Det var då covid kom.

Saadawi är irakisk författare, poet, journalist, konstnär och dokumentärfilmskapare. Jag älskade hans bok Frankenstein i Bagdad, som belönades med International Prize for Arabic Fiction 2014 och kortlistades för Internationella Bookerpriset 2018. Jag tror att det skulle vara väldigt intressant att träffa - eller åtminstone lyssna på - honom. 




2 kommentarer:

  1. känner inte till den här författaren men han verkar högst intressant

    SvaraRadera
  2. En bok jag tänkt läsa sedan den var ny, tack för påminnelsen!

    SvaraRadera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...