lördag 18 september 2021

Veckans mening - vecka 37

 

Veckans mening utgår från Robert på Mina skrivna ord. En mening från veckans läsning som av en eller annan anledning fått oss att stanna upp.

Hur skulle man kunna framställa en fulländad karta över någonting som är så vanvårdat som vår värld?

Mitt i natten ljuder skott inifrån teatern bredvid José Antonio Maria Vaz bageri. Efter att ha skyndat dit möts José av en tragedi på den upplysta scenen. Den kloka gatupojken Nelio, blott tio år gammal, ligger där skadad och döende. Han ber om att få bli uppburen på taket för att känna de friska fläktarna från Indiska Oceanen. Det tar tio nätter innan han dör.
Under de kommande nätterna får bagaren höra gatupojkens historia - något som ska komma att ändra honom för all framtid. Hur ryms det så mycket visdom i en sådan liten pojke? Och hur kan han ta sin stundande död med sådan ro?

Jag har inte läst Mankell förut. Antagligen har jag avfärdat honom som "deckarförfattare" under den tid jag inte läste deckare. Men han har ju skrivit så mycket annat. Att jag blev nyfiken på den här beror på att jag sett den på listor över 100 bästa svenska böcker och när jag skulle välja en bok som tilldelats Sveriges Radios romanpris för min utmaning Prisat, så fick det bli den här. Den har även nominerats till Augustpriset och Nordiska rådets litteraturpris.

Det är en fantastisk bok och jag är väldigt glad att jag har läst den.

2 kommentarer:

  1. Tänkvärd mening och tack för ett mycket intressant boktips!

    SvaraRadera
  2. Läste väldigt mycket Mankell förr. Hela Wallander-serien med mera (dock inte den du nämner mening ur). "Kinesen" minns jag som väldigt bra också.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...