fredag 17 september 2021

The Mermaid of Black Conch

 

March 1976: St Constance, a tiny Caribbean village on the island of Black Conch, at the start of the rainy season. A fisherman sings to himself in his pirogue, waiting for a catch but attracts a sea-dweller he doesn't expect. Aycayia, a beautiful young woman cursed by jealous wives to live as a mermaid, has been swimming the Caribbean Sea for centuries. And she is entranced by this man David and his song.

Det vete sjutton hur jag hittade denna bok. Troligen kom den som tips på Goodreads - eller möjligen Storytel. Jag är så himla glad att jag hittade den. 

Det här är en helt fantastisk bok; storyn (jag älskar ju magisk realism och myter), miljön (jag är svag för det exotiska, det annorlunda) och språket. Den är dessutom väldigt fint inläst på karibiskt färgad engelska (som jag i och för sig inte kan bedöma kvaliteten på; åtminstone Ben Onwukwe är infödd britt).

Jag var en smula orolig över epitetet 'a love story' och det är faktiskt en kärlekshistoria, till och med med en del sex (vilket jag vanligen klarar mig bra utan; jag behöver inte läsa om varje gång folk skiter heller) men det är helt osmetigt och funkar fint även för en torr tant som jag. Men den är så mycket mer än en kärlekshistoria och skildrar inte bara David och Aycayia utan fler mer eller mindre udda existenser på ön och ger en viss inblick i dess koloniala historia.  

En sådan där bok som jag hade klickat hem för att ha i bokhyllan om jag bara hade funnit den som inbunden. Tyvärr verkar den bara finnas kvar som pocket. 

Belönades med dubbelt Costapris 2020, både för bästa roman och bäst av alla kategorier.

Med The Mermaid of Black Conch kan jag pricka av ytterligare en punkt i Kaosutmaningen, nämligen nr 1, 'Läs en bok där författaren är från Västindien/Karibien'. Monique Roffey är född på Trinidad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...