fredag 3 september 2021

TBR september

Jaha ja, så var sommaren slut innan den hann börja. Så känns det i alla fall. Folk säger att det har varit en fin sommar. Själv har jag haft en vecka med fint väder uppe i buan. Jag minns resten som bedrövligt. Antagligen var det väl varmt medan jag fortfarande jobbade, men jag har glömt det. Ett vet jag i alla fall och det är att jag bara har använt en bråkdel av mina sommarkläder. Det kan inte ha varit så varmt som folk påstår. Och nu ska man stå ut i nio månader innan det kanske, i bästa fall, blir en varm vecka igen. 

Negativ? Jag?

Det gick om möjligt ännu uslare med läsningen i augusti och jag har flera böcker kvar att läsa ut, så jag antar att jag tar mig vatten över huvudet med denna TBR, men vad fan... Det här är vad jag vill hinna med, inte vad jag tror att jag ska hinna med.


Böcker


Månadens språk är "sydafrikanska" och jag tänkte läsa den här. Har tidigare bara läst Onåd av Coetzee, och den tyckte jag om. Pojkår är en tunn liten rackare som jag borde kunna klämma. 



Jag går har belönats med Goncourt-priset och passar in i Prisat. Det var ju smidigt att jag råkade finna den i bokhyllan. Också en tunn bok. Skitfult omslag!



Jag har aldrig läst Mankell förut. Comédia Infantil har tilldelats Sveriges Radios Romanpris och passar in i Prisat den också. 



Sjöjungfruns andra fot av Mia Couto från Mocambique är lite längre. Jag hoppas verkligen att jag hinner läsa den för Månadens språk. Har tidigare läst Under frangipaniträdet som jag tyckte väldigt mycket om.


e-böcker


Joburg Blues verkar bara finnas utgiven som e-bok, även på engelska. Jag tror att den är ganska kort. Också tänkt för Månadens språk. (Ed. Helt fel, den finns visst utgiven som bok, både på svenska och engelska)

 

Jag har väl ingen större förhoppning om att hinna med Agualusas bok, men jag vill väldigt gärna läsa den. Och man vet aldrig. Har tidigare läst Kreolska riket av honom. Också för Månadens språk.



Weyler förlag ger ut mycket böcker om fåglar. Den här har jag spanat in en tid och jag blev väldigt glad - och förvånad - när jag upptäckte att den fanns på Storytel. (Ed. Fel här också, det är Ellerströms som ger ut mycket fågelböcker, även om just de här två är från Weyler)



Den här - också från Weyler - har jag haft span på ända sedan de började flagga för utgivning. Jag har ju en faiblesse för fåglar. Omskriven och hyllad. Båda dessa fågel-Weylers passar för Naturlig läsning.


Ljudböcker


Jag trodde att jag skulle hinna klart med första delen av Game of Thrones i augusti, men så har det strulat med både det ena och det andra. Bland annat fick jag köpa ny telefon och övergå till trådlösa hörlurar, som det varit lite strul med, och vilken tiiid allt tagit. Jag har tio timmar kvar, ungefär, av de 33. Riktigt bra ju!


Himmelsdalen är en av böckerna Längst bak i läslistan. Jag har gillat allt jag läst av Hermanson, så det är dags att ge sig på ytterligare en titel.



Fallna kvinnor återfinns inte i Längst bak i läslistan. Det gör emellertid del 3 i serien, Vad hände med barnen? Det känns klokare att börja med denna, del 2.



Kirunatrilogin har jag länge varit sugen på att läsa. Jag och Norrland vet ni. Jag är dock inte odelat förtjust i Lo Kauppi, så vi får väl se hur det går att lyssna.



Mycket omskriven och lovprisad om gängvåld. 



Den här är jag riktigt nyfiken på. Roffey kommer från Trinidad och boken utspelar sig i Karibien. (Jag låtsas inte om att det står a love story; det är nog bara för att locka läsare har jag bestämt). Belönad med Costapriset 2020 - ett pris jag måste kolla lite närmare på.



Elsie Johanssons nya måste man ju läsa. I synnerhet när man själv är tant. 



Jag blev ju alldeles till mig när jag upptäckte att Neshovsserien har ytterligare två delar. Jag har hela tiden trott att den tredje var den sista. Här är del fyra. Det var länge sedan jag lyssnade på de tre första och jag får hoppas att jag kommer ihåg såpass att det funkar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...