fredag 24 september 2021

Fem en fredag - vecka 38

 Fem en fredag utgår från elisamatilda och veckans frågor lyder:

Vad gjorde du senast på en ö?
Det måste ha varit våren 2018 (2019?) då jag var på Rhodos med de två yngsta. Pool utanför dörren och all inclusivebuffé är deras idé om paradiset. Storebror är något mer sofistikerad när det gäller reseönskemål. Vi badade, åt, snorklade (på primitiv nivå), gick på stranden, läste, spelade spel och plockade mullbär.



När var du senast på en båt?
Jag tror att det var när vi hälsade på mamma/mormor i Skåne och jag tog färjan över till Helsingør med ungarna och sedan åkte vidare till Bakken. Det var en överraskningsresa, de visste inte alls vart vi skulle. Det blev väldigt lyckat. Bakken var suveränt, inga köer alls, de kunde åka så mycket de ville. 

När hamnade du senast ute på djupt vatten?
Bokstavligt naturligtvis på väg till Helsingør. Eller... jag bottnar för all del inte utanför ångbåtsbryggan där jag badade i somras, i älven. Bildligt när jag i våras blev placerad som ansvarig på en covidavdelning. Jag arbetar huvudsakligen med rehabilitering och annan icke akut vård och som geriatriker är jag inte helt van vid att ta hand om höggravida 18-åringar. Det funkade.

Var åker du för att andas frisk luft?
Jag bor på landet, så jag behöver inte åka någonstans. Vill jag ha ännu friskare luft åker jag till buan, till min fäbodstuga i Bastberget.



Hur värmer du upp dig efter en kall dag ute?
Myskläder i många lager, tunna yllesockor med termosockor utanpå, fleecefilt, brasa och te eller vin.

9 kommentarer:

  1. Så härligt med en tur till Rhodos, en ö som jag aldrig besök, ja inte Grekland över huvud taget förresten. Nu börjar man verklige längta efter att få resa igen. Vintertid älskar jag Kanarieöarna och senast jag var där var jag på Teneriffa. Det skulle jag vilja göra om.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, jag var just inne hos dig och skrev att nu börjar jag verkligen längta efter att resa igen :) Två själar... Grekland är det land jag åkt mest till. När det gäller Kanarieöarna har jag bara varit på Fuerte Ventura.

      Radera
  2. Men du, har du stuga i Bastbergets fäbod? Det är helt ljuvligt där! Vi åkte dit med lokala PRO för ett par år sedan. Nu har jag följt Bastberget på deras facebooksida hela sommaren. I mitt nästa liv ska jag bli fäbodkulla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske du har sett bild på min lilla buskanin som var på rymmen :)

      Radera
  3. All inclusive - ja... Personligen har jag aldrig åkt på en all inclusive resa, och de som gjort det var himla besvikna. De vuxna alltså, barnen älskade maten...

    Bakken verkar vara ett "inne-ställe". Min bästis med familj brukar semestra i Skåne. Å de åker alltid till Bakken på en nöjesutflykt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. All inclusive var helt otänkbart för mig, så B liksom - tills jag fick barn på gamla dar. Vilken lisa det har varit! Och jag har varit nöjd med maten, faktiskt. Det har funnits lokal mat på alla ställen jag varit, inte bara det där tråk-internationella.

      Radera
  4. Vi har rest en hel del under åren, men på badsemester var nog 50 år sen. Efter det har det varit på andra typer av resor - men nu har jag kommit så långt att jag har tröttnat å dom med. OK, en resa till England igen skulle jag nog stå ut med. Är ju anglofil och vi har väl varit där runt 30 gånger, men nu var det över 25 år sen. Längtar dit ibland när man ser bilder därifrån..... Annars är det fastlandet som gäller numera! *fniss*
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  5. Rhodos väcker minnen till liv, evigheter sen jag var där. Ser ut som att du trivs där du bor, inte dumt.

    SvaraRadera
  6. Så mysigt med Rhodos. Jag har bara varit på Kreta. Men så får jag väl också medge att jag inte varit sådan som varit ute i världen så mycket överlag :) .

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...