onsdag 15 september 2021

Kampen om järntronen

 

Äventyr och hjältedåd, vänskap, kärlek och förräderi i en magisk medeltida värld. Robert Baratheon och Eddard Stark befriade en gång i tiden de sju konungarikena från den galne draklorden, och det blev Robert som besteg järntronen medan Eddard drog sig tillbaka till sitt Vinterhed. Efter en lång tid av fred samlar sig kung Roberts fiender både i Norden och i Södern. Hans närmaste rådgivare har dött under mystiska omständigheter och till och med hans egen drottning smider i hemlighet onda planer. Kung Robert ber Eddard Stark om hjälp och Eddard och hans familj dras obönhörligt in i maktspelet kring järntronen. Intrigerna leder till ett regelrätt krig mellan olika ätter och deras lorder. Men det största hotet mot kung Robert är draklordens två barn, en son och en dotter som nu har vuxit upp. De lever i exil och har fått en fristad hos hövdingen över Dothrakiens grässlätter. Med hjälp av honom och hans fyrtiotusen krigare ska åter en ättling av drakens blod härska över de sju konungarikena. Men kampen om järntronen har bara börjat … Den första boken i Sagan om is och eld.

Nej, jag har inte sett Game of Thrones. Jag skulle förmodligen gilla den, jag älskar ju sagor. Men dels har jag ingen tv, dels har jag ingen ro att sitta och titta på serier. Jag har haft Kampen om järntronen nersparad ganska länge, men har inte kommit till skott. Den ligger på modiga 33 timmar. Men så ville äldste sonen så gärna att jag skulle se till att läsa den, så att han hade någon att prata med om serien. Han har läst hela ett par, tre gånger tror jag. 

Jo men visst, det här är ju jättebra. Lite blir det väl så att man jämför all fantasy med Sagan om ringen, och då är det ju inget som har en chans, men det här är bra, det är det, och jag ska absolut fortsätta med serien - fast inte just nu. Och lite kär blir jag allt i Tyrion Lannister som i serien ser ut så här:



Ja, jag ska erkänna att jag googlade bilder från tv-serien för jag blev så nyfiken på hur de såg ut där.

Tror ni att äldste har velat diskutera Game of Thrones en enda gång sedan jag lyssnade klart? Näpp! Ungskrälle!

2 kommentarer:

  1. Vad kul att du gillade den! Jag har ju inte läst böckerna än men sett serien och Tyrion Lannister är en av mina favoriter där :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där! Ja i boken är han urcharmig i alla fall :)

      Radera

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...