torsdag 20 januari 2022

Hett i hyllan #48

 

Hett i hyllan utgår från Monika. Om de där böckerna som stått en halv evighet i hyllan, men som kanske förtjänar att plockas fram, dammas av och äntligen läsas.

Jag är visst ingen hejare på att numrera. Jag upptäckte just att jag har två inlägg med #38. Därför hoppar jag över ett nummer och döper detta till #48.

Babusjka låter en förgången tid träda fram i mustiga färger och slösande detaljrikedom. Det är en sannsaga från tsarernas Ryssland, en berättelse fylld av skönhet och dramatik, om två människor, Tonja och Nikolaj, och deras sällsamma liv. 

Den här pocketboken har stått i hyllan i minst 20 år - mer sannolikt 30. Sidorna med den diminutiva texten är alldeles gulnade. Jag tycker faktiskt att den låter lockande när jag läser baksidestexten - som är mer omfattande än ovanstående citat. ...familjekrönika av episk bredd står där bland annat. Men den där myrskriften alltså...

Är det någon som känner till den? Rent av läst den? Det skulle vara roligt att höra.


3 kommentarer:

  1. Jag har aldrig sett denna innan.

    SvaraRadera
  2. Har aldrig hört talas om den och jag förstår så väl att du inte vill läsa pytteliten pockettips. Ett alternativ är att låna den på bibliotek och få hem en inbunden utgåva.

    SvaraRadera
  3. Jag är inte heller speciellt glad i pocket med minimal text. De brukar inte locka till läsning. I övrigt så har jag nog aldrig sett den här boken.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...