måndag 25 november 2019

A Farewell to Arms


Som vanligt ligger jag lååångt efter med att dokumentera mina lästa böcker. Detta är mitt val av klassiker för 6 klassiker på 6 månader i oktober.

Den unge amerikanen Frederic Henry tar värvning som frivillig under 1:a världskriget. Han placeras som ambulansförare i norra Italien där man försöker hålla tillbaka de betydligt bättre rustade Tyskarna och Österrikarna. Där förälskar han sig brittiska Catherine Barkley, som arbetar som sjukvårdare. Sjuksköterska/nurse står det i princip överallt när man läser om boken, men det är hon faktiskt inte.

Jag hade tänkt lyssna på den på svenska, men gav upp. Inläsningen var så seg och uttalat skriftspråklig att jag höll på att bli galen. Det var samma inläsare i Pickwickklubben, när jag lyssnade på den, men då tyckte jag att det funkade bättre, trots den likaledes skriftspråkliga stilen. Det skiljer över två timmar på den svenska och den engelska! Fatta, två timmar! Och det rör sig inte om en förkortad utgåva. Sådana förefaller, till min stora förvåning, vara rätt vanliga när det gäller engelska ljudböcker. Såpass att det ofta påtalas om det inte är en förkortning: Unabbreviated! 

Precis som med Klockan klämtar för dig, var jag föga imponerad i början. Men gud vad tråkig! Näe, det här är faktiskt inte bra tänkte jag flera gånger. Men ju längre jag lyssnade, desto mer tyckte jag om den. Och precis som med Klockan klämtar... så dröjer den sig kvar i mig än. Det är något med Hemingway som fastnar. Jag tror faktiskt det var likadant med Och solen har sin gång. Även den finns liksom kvar i mig, trots att det är ett par, tre år sedan jag läste den och trots att jag inte var så hejans imponerad medan jag lyssnade. Den gamle och havet var det emellertid så väldigt länge sedan jag läste att jag inte riktigt minns hur jag reagerade på och tänkte runt den.

Kanske vinner de på att läsas i stället för att lyssnas på. Kanske vinner de på att läsas om. Jag ska definitivt läsa om Den gamle och havet i alla fall.


Här kommer trailern till filmen. Men fatta, den är nästan 90 år gammal!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...