onsdag 6 oktober 2021

Veckans kulturfråga - vecka

 

Varje onsdag ställer Enligt O en kulturfråga. Så här lyder den (de) denna vecka.

Vem vill du se som vinnare av Nobelpriset i litteratur i år?
Jag har faktiskt ingen favorit, men det skulle vara roligt om det blev en afrikan, eller kanske någon asiat, fast inte från de "större" länderna. Och roligast om det blir en skönlitterär författare, även om jag för all del läser poesi. Dylan var trist, inget att läsa liksom.

Vem tror du vinner?
Jag tror att det blir någon man inte väntar sig. Någon annan än de vanligen tippade: Kincaid, Thiong'o, Ko Un med flera. Skulle inte förvåna mig om det blir något anglosaxiskt eller möjligen franskt. Jag tror inte att Akademien bryr sig om att fördela sina gracer.



2 kommentarer:

TBR april

  Då har vi gått in i april och tiden för läsning - för min del - är i princip över. Nu är det växter, trädgård och ljudböcker som gäller. O...