söndag 20 februari 2022

Book haul #1

Det var väl en evig tur, säg, att jag fick skickat efter lite böcker till mina gapande tomma bokhyllor ;) Och av #1 förstår ni att mer väntar och därmed vidden av tomhet i mina hyllor. Ack ja, vi har det inte lätt vi bokbloggare (i gemen).


Två böcker skrivna av kanadensiska kvinnor: Tainna av Norma Dunning som är inuit och Noopiming av Leanne Betasamosake Simpson som är indian (jag gillar inte 'indian', men vad fagerlund ska man säga? I USA, i alla fall, verkar de kalla sig själva native, men det finns ju fler folkslag i Amerika som är native). Tainna tilldelades Governor General-priset - vad jag förstår ett av de mest ansedda kanadensiska litteraturpriserna - 2021. Jag fick nys om dem via en kanadensisk booktuber som jag nyligen börjat följa.



Lite världslitteratur: Ingrid Persaud är från Trinidad-Tobago. Anuk Arudpragasam är från Sri Lanka och var kortlistad för Bookerpriset 2021. David Diop vann Internationella Bookerpriset 2021 med At Night All Blood is Black. Han är fransman med senegalesiska rötter. Jag har hört mycket gott om alla tre.



Två äldre böcker: Båda dessa har jag sett filmatiserade på tv som barn, eller möjligen i nedre tonåren, och de sitter liksom kvar i magen på mig ännu. Ingen av filmerna såg jag från början till slut, av Picnic at Hanging Rock sannolikt bara sista fjärdedelen ungefär, om ens det. Jag hade inte en aning om att filmerna byggde på böcker och än mindre vad de hette. Jag har hittat på dem helt nyligen. Algernon när jag läste Richard Powers fantastiska Bewilderment och Hanging Rock... tja, gud vet var! Kan det ha varit hos någon booktuber? Nåväl, om man nu hittar på berättelser som man burit med sig i magen i 40+ år, så måste man ju liksom köpa dem, inte sant?

 

Ah, är den inte fantastiskt vacker?! (tänk bort mitt golv bara, den gjorde sig inte så bra där). Robbie Arnott kommer från Tasmanien. 

Ren lives alone on the remote frontier of a country devastated by a coup d'état. High on the forested slopes, she survives by hunting, farming, trading, and forgetting the contours of what was once a normal life. But her quiet stability is disrupted when an army unit, led by a young female soldier, comes to the mountains on government orders in search of a legendary creature called the rain heron - a mythical, dangerous, form-shifting bird with the ability to change the weather. Ren insists that the bird is simply a story, yet the soldier will not be deterred, forcing them both into a gruelling quest.



Två udda böcker: 

From the Wreck: When George Hills was pulled from the wreck of the steamship Admella, he carried with him memories of a disaster that claimed the lives of almost every other soul on board. Almost every other soul. Because as he clung onto the wreck, George wasn’t alone: someone else – or something else – kept George warm and bound him to life. Why didn’t he die, as so many others did, half-submerged in the freezing Southern Ocean? And what happened to his fellow survivor, the woman who seemed to vanish into thin air? Jane Rawson är från Australien.

Mrs CalibanIn the quiet suburbs, while Dorothy is doing chores and waiting for her husband to come home from work, not in the least anticipating romance, she hears a strange radio announcement about a monster who has just escaped from the Institute for Oceanographic Research… Rachel Ingalls var född i USA, men levde större delen av sitt liv i Storbritannien. Boken kom ut 1982.

Båda lär jag ha hittat hos någon av de brittiska bootubers jag följer. 


Undrar om jag inte hittade den här hos kanadensaren. Mizuki Tsujimura är - förstås - från Japan.

How can you save your friend's life if she doesn't want to be rescued?
In a tranquil neighbourhood of Tokyo, seven teenagers wake to find their bedroom mirrors are shining. At a single touch, they are pulled from their lonely lives to a wondrous castle filled with winding stairways, watchful portraits and twinkling chandeliers. In this new sanctuary, they are confronted with a set of clues leading to a hidden room where one of them will be granted a wish. But there's a catch: if they don't leave the castle by five o'clock, they will be punished.
As time passes, a devastating truth emerges: only those brave enough to share their stories will be saved.


Hörrni, jag får nog ta och fota mot något annat än mina furutiljor nästa gång, det blev sannerligen inte tjusigt det här. Men det är så satans svårt att hitta någonstans med bra ljus utan att det samtidigt blir skarpa blänk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...