onsdag 2 februari 2022

TBR februari


Årets första månad till ände och vi har gått in i februari. Därmed är det dags för en ny TBR. Eftersom jag inte hann med David Galguts The Promise i januari, som planerat, så ska jag försöka klämma in den också - hur det nu ska gå. Jag vet ju att jag brukar ta mig vatten över huvudet med böcker som ska läsas.


Böcker


Jag vet inte hur många gånger jag har haft Celanire inplanerad i mina TBR:er utan att få den läst. Är det äntligen dags nu mån tro? Jag älskar det där omslaget! För Månadens språk som är "karibiska".



Prins har jag varit väldigt sugen på en tid. Den låter himla spännande när man läser den danska baksidestexten (inte den svenska). För Prisat. Ib Michael har belönats med Danska akademiens stora pris.


Glaskupan har jag nog haft på läslistan i 40 år eller nått *host*. Mitt ex är däremot ganska nyinförskaffat. För Förkovran under 'Klassiker'.


E-böcker


Jag såg Julia Ravanis i Babel och blev riktigt nyfiken på den här. Undrar, förresten, om jag inte hade sparat ner den redan innan dess. För Naturlig läsning



Andra delen i Jernbaneeposet. Jag hade lite svårt att komma in i Din tjänare hör, ska jag erkänna. Den var en smula högtravande i början och så på mål, om än tillrättalagt. Men på slutet kom jag igång, liksom, och är nu riktigt pepp på denna. För Finish That Series.



En novell på 38 sidor ska jag väl lyckas klämma in, tycker jag. Har haft den på läslistan länge, men först nu insett att den är så kort. 



Krokodilen får bli månadens ryska novell.



Kung Lear blir månadens Shakespeare.



Och Näcken blir månadens Lagerlöfnovell.


Ljudböcker


Tredje och sista delen i berättelsen om hemmafrun Maj. För Finish That Series. Passar även i Prisat då den tilldelats Augustpriset.



Andra delen i Ekmans serie Kvinnorna och staden. Häxringarna var rätt trög i början - den liksom Lidmans första del - men jag tyckte att jag kom in i den lite bättre på slutet. Där var dock en del konstiga hopp, tyckte jag. Helt plötsligt kunde en huvudperson vara höggravid eller rent av död, utan att jag riktigt hängt med i svängarna. Jag är trots allt rätt pepp på fortsättningen. För Finish That Series.



Den ljudbok som lottades för De fyra årstiderna - vinter. Passar även i Prisat eftersom den fått Costapriset. 



Jag tyckte väldigt mycket om McConaghys förra, Den sista migrationen, så naturligtvis måste jag lyssna på denna.



Månadens Tove Jansson blir denna novellsamling.



Och här är månadens Sherlock Holmes. Det var inläsningen med Peter Silverleaf jag lyssnade på även i januari. Jag mindes fel angående bästa inläsning i januaris TBR. 



Första delen i Karin Erlandssons serie Legenden om Ögonstenen läste jag och min lilla Astrid för något år sedan. Nu finns böckerna inlästa och jag ska ta tag i del 2. För Finish That Series.




Fjärde och sista delen i Mankells serie om Joel. Känns riktigt sorgligt. För Finish That Series. Passar även i Förkovran eftersom den nominerats till Augustpriset.


Och fjärde och sista delen i Hartmans magiska värld. För Finish That Series.


American Gods är en av böckerna i Längst bak i läslistan. Den ligger på 22 timmar och det är tveksamt om jag kommer att hinna med den, men jag tar med den här ändå, så får vi se hur det går.

2 kommentarer:

  1. Celanire har jag varit sugen på att läsa länge men det har inte blivit av. Den gula tapeten läste vi i gymnasiet har jag för mig, minns den som bra! När vargarna väntar i hyllan, ska bli spännande att se vad du tycker om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får hoppas att jag äntligen kommer till skott med Celanire nu. Den gula tapeten tror jag bara att jag har hört gott om. När det gäller vargarna så verkar den ha fått ganska spretiga omdömen, vi får se...

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...