onsdag 2 februari 2022

Veckans kulturfråga - vecka 5

 

Veckans kulturfråga utgår från Enligt O

Vilka böcker ser du mest fram emot att läsa i vår?

Jag måste erkänna att jag sällan har någon koll på förlagens planerade utgivning så att jag sitter och längtar efter vissa böcker. Det är först när de börjar bli omtalade som intresset väcks. Undantaget är väl sista boken om Rebecka Martinsson. Jag trodde inte att det skulle bli fler delar, så när jag läste att en sjätte var planerad så blev jag väldigt glad och längtade. 

Det får bli den andra tolkningen jag väljer, alltså några böcker jag planerar att läsa i vår som jag är extra pepp på.


A Ghost In The Throat fick jag nys om så sent som idag och den blev jag riktigt sugen på. Den finns som ljudbok på Storytel och jag ska försöka klämma in den lite snart.

In the 1700s, an Irish noblewoman, on discovering her husband has been murdered, drinks handfuls of his blood and composes an extraordinary poem. In the present day, a young mother narrowly avoids tragedy. On encountering the poem, she becomes obsessed with its parallels with her own life, and sets out to track down the rest of the story. A devastating and timeless tale about one woman freeing her voice by reaching into the past and finding another's.



Claire Fullers Unsettled Ground har jag haft i hyllan sedan den Bookernominerades och nu har den gått och vunnit Costapriset. Har hört mycket gott om den.

Twins Jeanie and Julius have always been different from other people. At 51 years old, they still live with their mother, Dot, in rural isolation and poverty. Inside the walls of their old cottage they make music, and in the garden they grow (and sometimes kill) everything they need for sustenance.
But when Dot dies suddenly, threats to their livelihood start raining down.
Jeanie and Julius would do anything to preserve their small sanctuary against the perils of the outside world, even as their mother's secrets begin to unravel, putting everything they thought they knew about their lives at stake.



Shafaks The Island of Missing Trees har också stått i hyllan sedan den Bookernominerades. Sedan dess har den även nominerats till Costapriset. De BookTubers jag följer - som har en smak liknande min - älskar den. 

Two teenagers, a Greek Cypriot and a Turkish Cypriot, meet at a taverna on the island they both call home. The taverna is the only place that Kostas and Defne can meet in secret, hidden beneath the blackened beams from which hang garlands of garlic and chilli peppers, creeping honeysuckle, and in the centre, growing through a cavity in the roof, a fig tree. The fig tree witnesses their hushed, happy meetings; their silent, surreptitious departures.

The fig tree is there, too, when war breaks out, when the capital is reduced to ashes and rubble, when the teenagers vanish. Decades later, Kostas returns - a botanist, looking for native species - looking, really, for Defne. The two lovers return to the taverna to take a clipping from the fig tree and smuggle it into their suitcase, bound for London.

Years later, the fig tree in the garden is their daughter Ada's only knowledge of a home she has never visited, as she seeks to untangle years of secrets and silence, and find her place in the world.

7 kommentarer:

  1. Dricker hon sin mördade makes blod? Men usch!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk petade i sig värre saker än så på 1700t :)

      Radera
  2. de där hade jag inte minsta koll på! s nygga böcker. är du med i någon engelsk bokklubb

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har börjat följa 2 (+2 som jag nu kollar upp lite) brittiska Booktubers som jag gillar och som förefaller gilla ungefär samma böcker som jag. Jag har tidigare haft svårt att hitta någon jag gillar och bara följt Vargnatt. Har inte hittat någon svensk som har en boksmak som liknar min - förutom Yukiko Duke, men hon är ju proffs. Den amerikanska stilen står jag bara inte ut med, så de går fetbort, även om det till äventyrs skulle finnas någon med passande boksmak. Ja, och sedan följer jag ju Booker- och Costapriset. Det blir så då att jag hittar böckerna innan de kommer på svenska.

      Radera
  3. Svar
    1. Jag tror inte att de är särskilt läskiga. Då skulle de inte hamnat på min läslista, var så säker, ha ha!

      Radera
  4. Shafak var alldeles för länge sedan jag läste något av. Tack för dina tips!

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...