lördag 19 februari 2022

Kanada

 

Great Falls, Montana, våren 1960. När de 15-åriga tvillingarna Dell och Berners föräldrar rånar en bank slås barnens liv i spillror. Steg för steg följer vi föräldrarnas ödesmättade väg mot det ögonblick då det inte längre finns någon återvändo. Då den osynliga gränsen passerats kan de omöjligen gå tillbaka till det liv som varit.
Nu försvinner all trygghet för Dell och Berner. Deras vägar skiljs åt när föräldrarna hamnar i fängelse och de fortsätter sina liv med att på olika sätt försöka förstå och förlika sig med det som hände.
Med en kristallklar och elegant prosa ger oss Richard Ford en berättelse om människans mörkaste, starkaste och mest gåtfulla drivkrafter.

Jag lyssnade på Kanada i slutet av januari - ja, jag ligger efter rejält med dokumentationen. Utan tvivel en bra och välskriven bok med en hel del udda karaktärer. Det borde således vara något för mig, men av någon anledning så grep den mig aldrig riktigt, och jag förstår inte varför. 

Ljudboken var en av de som låg Längst bak i min Storytellista. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...