torsdag 17 februari 2022

Hett i hyllan #51

Hett i hyllan utgår från Monika. Om de där böckerna som stått en evighet i bokhyllan, men som kanske förtjänar att plockas fram, dammas av och äntligen läsas. 


1938 gick en ung Muskogee Creek-indian genom ett skallerormsbo. Det var en del i hans initiering till att bli medicinman i sin stam.
Idag, nästan 60 år senare, delar han med elegant enkelhet med sig av sina erfarenheter och tekniker. Erfarenheter som har tagit honom genom personliga tragedier men som också lärt honom hur han kan hjälpa andra i svåra stunder.
Bear Heart, som är en traditionellt utbildad medicinman, talar om respekt, empati och kärlek. Det är begrepp som ofta glöms bort, men som är grundläggande i våra relationer till andra människor. 
Bear Heart uppmuntrar oss att söka vår egentliga uppgift i livet och att vara mottagliga för andlig ledning. I Vinden är min mor väver han in traditionell indiansk schamansk visdom i små anekdoter och berättelser som visar dig hur du kan lära dig att leva ett rikt liv oavsett vilken tro du har.

Tja.. vad säger man? Jag tycker ju att det är väldigt intressant att läsa om ursprungsbefolkningar, men jag hade nog inte tittat närmare på vad den här boken handlade om när jag plockade med den hem från loppishyllan. Jag trodde att det var mer av en memoar. Jag känner mig skeptisk. 

Skulle respekt, empati och kärlek vara begrepp som ofta glöms bort? Och skallerormsbo? Skallerormar har väl inga bon. Inga ormar, så vitt jag vet, har bon. Möjligen ligger de en period och vaktar ägg.)

3 kommentarer:

  1. Jag delar din skeptiska inställning... ;-)

    SvaraRadera
  2. Det känns nästan som en självhjälpsbok, tyvärr. Det är en... genre(?)... som jag helst låter bli.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag skulle inte heller kasta mig över den boken.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...