tisdag 15 februari 2022

Tisdagstrion - Framtiden

 


Tisdagstrion utgår från Helena på Ugglan & Boken. Veckans tema är Framtiden.

Ack, när kära Helenas böcker dök upp i Instagramflödet, så visade det sig att hon valt ungefär samma böcker som jag hade tänkt ha med. Det skulle bli lite trist att välja dem då, tänker jag, så jag har funderat ut tre andra. 



Isaac Asimov, science fictions nestor, skaparen av robotikens tre lagar. Jag måste läsa om den snart. Minns att jag var lyrisk i tonåren.



Jag läste Kallocain bara några månader efter Orwells 1984 och hade inte jättehöga förväntningar. Jag tror att jag förväntade mig att den skulle vara lik, fast sämre. Men jag blev väldigt positivt överraskad och tyckte att den var nog så bra.



En vinterkväll kliver tre individer som svär trohet till den sönderfallande terrorstaten Daesh in i en bokhandel. En kontroversiell konstnärs framträdande avbryts av ett pistolskott, panik utbryter och samtliga i lokalen tas som gisslan. Men en av de tre angriparna, en ung kvinna som har som uppgift att filma våldet, bär på en hemlighet som kan ändra allt. Under attacken vänder hon sig till en av de andra och viskar: Allt är fel. Vi borde inte vara här. Vi borde sticka.
Två år senare besöker en författare kvinnan på en rättspsykiatrisk klinik. Hon har läst hans böcker och ger honom en bunt papper, där hon har skrivit ner en sällsam berättelse.
Hon menar att hon kommer från framtiden.


Och så Ulla Winblads funderingar om framtiden - som nu är dåtid, nämligen 1972



Nu är jag dödstrött och måste gå och lägga mig. Jag får titta in till er andra i morgon.


11 kommentarer:

  1. Jag minns att jag läste Stiftelsetrilogin av Asimov. Den var fantastisk. Jag undrar om jag skulle älska den lika mycket idag. Kallocain är riktigt bra. Anyurus bok hade kunnat kvitta tyckte jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag MÅSTE läsa mer Asimov. Min pappas älsklingsförfattare :) Och jag som tyckte att Anyurus var så himla bra.

      Radera
  2. I. Robot är den enda jag har läst i din trio. Slukade Asimov i tonåren 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte heller läst honom sedan tonåren. Dags att ta tag i det.

      Radera
  3. Du fick ju till det riktigt bra! :-) Anyurus bok står och väntar i min bokhylla. Jag lyssnade till honom precis när boken kom ut, men sen har annat kommit emellan. Kallocain gillar jag, men Asimov har jag aldrig läst något av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var, i ärlighetens namn, rätt osugen på Anyuru när jag tog mig an den, men jag tyckte att den var jättebra. Tror att den kom med på det årets topplista.

      Radera
  4. Anyuru har jag läst och väl Kallocain också. Av Asimov har jag läst något annat, men minns inte vad. Det var ett tag sedan. Det jag läser nu när jag bloggar kan jag i alla fall söka på om jag undrar. Detsamma gäller böckerna sedan jag började med Goodreads. Det är irriterande att inte komma ihåg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite surt. Jag har en mapp med listor som jag skrev anno dazumal, men där finns inte allt med. Lite hjälp har jag haft av dem ibland i alla fall.

      Radera
  5. Kallocain och De kommer att drunkna i sina mödrars tårar har jag läst. Den sista blev jag särskilt förtjust i.

    SvaraRadera
  6. Kallocain och Asimov har jag läst. Anyurus bok väntar jag fortfarande på att läsa.

    SvaraRadera
  7. Kallocain är en favorit. I, robot föredrar jag som film.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...