torsdag 3 februari 2022

Hett i hyllan #50

 

Hett i hyllan utgår från Bokföring enligt Monika. Om de där böckerna som stått i hyllan i en halv evighet, men som kanske förtjänar att plockas fram, dammas av och äntligen bli lästa.

Och ser man på! Jag har kommit till #50. De flesta medverkande ligger på betydligt högre nummer, Monika själv till exempel på #338. Av detta drar jag slutsatsen att de har betydligt många fler hyllvärmare och är avsevärt mycket sämre än jag på att ta sig an dem ;D


Hur länge kan denna ha stått i hyllan tro? Fem år? Sju? Ingen aning. 

Nazneen väljer inte själv sin man, den dubbelt så gamla Chanu. Inte heller är det hennes eget val att flytta till London, till Brik Lane, och ett hårt liv bland andra invandrare från Bangladesh. Ändå finner hon sig i sitt öde, lyder sin man och är den försagda och tysta kvinna hon enligt traditionen förväntas vara.
Men omvärlden tränger sig på. Chanus storslagna planer misslyckas, döttrarna anpassar sig till ett brittiskt liv och rasismen gör sig alltmer påminde, inte minst efter den 11 september. Systerns brev från hemlandet får Nazneen att långsamt börja ifrågasätta drömmen om att återvända och oväntad kärlek hjälper henne att inse att hon faktiskt inte styrs av ödet. 

Låter lite smetigt, men jag tror att den är riktigt bra. Jag har hört väldigt mycket gott om den. Tyvärr är det ännu en pocketbok med myrskrift och typ inga marginaler. Kanske borde jag lyssna på den istället.

8 kommentarer:

  1. Den skulle faktiskt kunna vara bra. Temat är ju intressant i alla fall, men så beror det ju på utförandet.

    Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag är mycket bättre på att köpa böcker än att faktiskt läsa dem 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte annat så går det betydligt snabbare att klicka hem en bok än att faktiskt läsa den :)

      Radera
  2. Hm, antingen står den oläst i hyllan eller så har jag haft den här på någon nyfiken lista. Den lockar i alla fall och jag vet att jag tittat på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får en känsla av att det är en bok som går hem hos de flesta.

      Radera
  3. Den har jag läst och jag tyckte att den var riktigt bra, spännande och ett angeläget ämne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där! En vacker dag ska jag se till att få den läst :)

      Radera
  4. Den låter väldigt intressant!

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...