fredag 4 februari 2022

Helgfrågan - vecka 5

 

Helgfrågan utgår från Mias bokhörna.

Vårutgivningen har börjat komma på de flesta förlag. Har ni kollat ut någon godbit?

Jag ser fram emot Elif Shafaks 10 minuter och 38 sekunder i en märklig värld som jag kommer att få under våren via min Trananprenumeration.

Leilas hjärta har stannat, men hennes medvetande lever vidare i 10 minuter och 38 sekunder. I detta limbo mellan liv och död flimrar minnesbilder från hennes liv förbi, ett efter ett. Samtidigt måste hennes vänner ta till drastiska åtgärder för att hon inte ska sluta sina dagar i en omärkt grav på De bortglömdas begravningsplats.
10 minuter och 38 sekunder i en märklig värld är en färgrik roman om ett antal udda existenser i Istanbul, denna skoningslösa stad där alla drömmare så småningom hamnar.


Svarta St Barthélemy
, om hur det egentligen var och hur svenskarna betedde sig där i vår forna koloni, vill jag gärna läsa.




Vesalius av Magnus Dahlström låter helt sanslös. Den blir jag väldigt nyfiken på.


Några timmar före en betydelsefull resa får den kände läkaren och anatomen Vesalius en försändelse som han ombedes undersöka. En hand, förpackad i en låda, försedd med ett brev. Men vem har handen i själva verket tillhört, och vad kan benbitarna förtälja? Resterna tycks utöva en underlig dragningskraft på honom i detta avgörande ögonblick i hans liv, och får honom att ifrågasätta omständigheterna.


Min skogsträdgård : silande ljus och vandrande skugga låter ju sannerligen som något för mig. Jag som längtar efter en riktig TRÄDgård. Än så länge är det på tok för platt med en stor förhatlig gräsmatta. Jag avskyr gräsmattor. Tidigare har jag haft lite ovanligare träd på inköpslistan, men ganska nyligen har jag bestämt mig för att till våren plantera en lind, en ek och en kastanj. Bland annat. 



Nattbitchen
har jag sett hos brittiska BookTubers och även den låter helt sanslös och väldigt lockande. Jag gillar dock inte det svenska omslaget och titeln blir ju inte riktigt som den engelska.


En kvinna som satt sin konstkarriär på paus för att vara hemma med sin tvååriga son, märker att hon håller på att förvandlas till en hund. Det börjar med små tecken: ett födelsemärke ser ovanligt hårigt ut, en tand känns vassare än den brukar. Men snart går det inte att bortförklara längre. Hon får päls. Hon äter rått kött. Hon ger sig ut på långa nattliga vandringar. Hon har ihjäl katten. Hon blir Nattbitchen.



Ia Genbergs Detaljerna har blivit så tokhyllad, så den måste jag ju läsa.


The Sweetness of Water nominerades till Bookerpriset i fjol och jag blev väldigt nyfiken på den. Nu kommer den visst i översättning.


Efter att de vita sydstatsbönderna tvingats frige sina slavar söker de föräldralösa bröderna Prentiss och Landry sin tillflykt på George och Isabelle Walkers gård. I sorgen över att ha förlorat sin ende son i kriget tar paret Walker sig an dem på ett sätt som får resten av bönderna i Old Ox att rasa av ilska.

Det blev visst rätt många det här, så jag ska kanske ge mig nu :)

6 kommentarer:

  1. 10 minuter och 38 sekunder i en märklig värld har jag också spanat in. Tycker den verkar väldigt bra. Tranan har överlag flera böcker som kommer ut som jag är riktigt nyfiken på!

    SvaraRadera
  2. Elif Shafak vill jag läsa och boken om St Barthélemy. och Ia Genberg. Min skogsträdgård ser jättefin ut.

    SvaraRadera
  3. Många annorlunda böcker! Boken om St Barthélemy låter intressant. TRÄDgård är inte dumt, men ganska oroande när det stormar måste jag tillkännage... Vildsvinen har kommit in på tomten också, fy fasen vad jag ogillar dessa bestar! Pudrar med svartpeppar där de bökat, tror det hjälper. :)

    SvaraRadera
  4. Tack för jätteintressanta tips.

    SvaraRadera
  5. Det var en hel del så jag tror inte vi blir utan böcker i vår.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...