tisdag 22 februari 2022

Tisdagstrion - Skuggor och speglingar

 

Tisdagstrion utgår från Ugglan & Boken. Veckans tema är Skuggor och speglingar

Det var lite svårt det här, tycker jag. Några speglingar har jag inte fått till, bara speglar. Och så en skugg-.



Tredje och sista delen i Wolf Hall-serien planerar jag att få läst i mars, då jag ska åka ner till lilla mamsen i Skåne. Det brukar bli en del lästid där, mor lägger sig tidigt. Boken ligger på 1000+ sidor, så den lär ta sin tid att ta sig igenom. I synnerhet som Mantels språk inte är något man swishar sig fram genom. Man behöver l ä s a, inte bara avkoda - om ni förstår vad jag menar. Men trots att jag har så svårt för tegelstenar, så ser jag fram emot denna.
 


Skugghavet är fjärde och sista delen av Hartmans magiska värld, som jag nyligen lyssnade klart på. Jag hittade serien då jag googlade efter en steampunkbok till förra årets Kaosutmaning. Innan dess kände jag inte ens till begreppet. Det är en riktigt trevlig serie, äventyr-deckare, i ett hittepå-1800-tal, med mekaniner och mekanimaler, luftskepp och tekniska finurligheter. Sista delen är faktiskt ganska otäck. Författaren, britten Peter Bunzl, har en riktigt fin hemsida.



Jag läste Janet Frames Till landet Är när jag var några och 20 och blev helt begeistrad. Det vete sjutton hur jag hittade den, för det var innan filmen om Frame gjordes och jag hade definitivt aldrig hört talas om henne. Av någon anledning blev aldrig de följande två delarna lästa, men jag har haft henne i bakhuvudet under alla år. Jag har nu kommit så långt att jag har skaffat mig en samlingsvolym (heja!). Sändebud från Spegelstaden är tredje delen. Andra heter En ängel vid mitt bord, och så heter väl filmen också, om jag minns rätt. Australiska Janet Frame var en väldigt intressant person med en spännande historia. Det här är väl ett slags självbiografi, men hon har skrivit en hel del annat också. Jag borde verkligen ta tag i saken och läsa lite Frame. 

16 kommentarer:

  1. Hartmans magiska värld är jag lite sugen på att testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är faktiskt riktigt charmig, egen.

      Radera
  2. Svar
    1. Trodde att många skulle ha med den, men har inte sett någon hittills.

      Radera
  3. Okända böcker för mig, även om nu namnet Hilary Mantel är bekant.

    SvaraRadera
  4. Spegeln och ljuset, ja. varför jag inte på den? Frames bok är väl inte så väldigt känd?

    SvaraRadera
  5. Undrar just om jag läste alla tre Janet Frame-böckerna då för länge sedan när jag läste hennes böcker?

    SvaraRadera
  6. Mantel är den enda boken som jag i alla fall känner igen.

    SvaraRadera
  7. Men vilken kul trio! Bunzl måste jag genast kolla upp

    SvaraRadera
  8. Har inte läst någon av dina böcker. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  9. Det var annorlunda böcker, tar med mig dem som tips.

    SvaraRadera
  10. En dag ska jag ta tag i Mantel. Jag gillar din tolkning av temat.

    SvaraRadera
  11. Inte fel att få med en skugg- :D

    SvaraRadera
  12. Jag har fortfaraden bara läst den första boken i Mantels serie, men jag gillade den verkligen!

    SvaraRadera
  13. Jag funderar på att påbörja Mantels serie. Snöade in lite på Henrik VIII i slutet av förra året.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...