måndag 16 december 2019

Authors & Characters - Erik


Authors & Characters utgår från Lyrans Noblesser om måndagarna.

Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn. Var gärna fantasifulla med namnen, de kan vridas och tänjas, gälla alla kön, olika versioner i olika länder o s v. Improvisera! Varje måndag lägger jag upp ett inlägg med veckans namn och mina val. Lägg upp era egna inlägg, släng in en länk i mina kommentarer, besök varandra för att få lästips och kommentera gärna.



Eric Linklater föddes i Wales 1899. Hans far var från Orkneyöarna och stora delar av uppväxten tillbringade han där. Namnet Linklater är ett lokalt namn av fornnordiskt ursprung. Hans morfar var född i Sverige och Linklater var under hela livet intresserad av Skandinavien. Han skrev humoristiska romaner, barnböcker, poesi, historiska romaner samt en självbiografi i tre delar.  I Sverige torde han vara mest känd för barnboken Det blåser på månen (1944). Åtminstone två av hans böcker handlar om vikingar: Männen från Ness och Vikingar . Den förra beskrivs som "vildsint, blodig, dråplig och burlesk". Den gavs ut 1933 och översattes till svenska av Frans G Bengtsson. (Röde Orm kom ut 1941)

Jag tror att jag läste Det blåser på månen som barn, men jag är inte helt säker. Jag minns att min bästa kompis på den tiden, Marie, älskade boken, och det kan vara så att det bara är hennes intryck av boken jag fått mig till livs. Så här såg boken ut på den tiden, jag minns omslaget väl.


När det blåser på månen måste man tänka mycket noga på hur man uppför sig. För om det är en ond vind och man uppför sig illa, blåser den rakt in i hjärtat och sedan uppför man sig illa en lång tid framåt.
Så sa Dina och Dorindas pappa major Rytter till sina döttrar innan han gav sig iväg på en lång och farlig resa till Bombardiet. Dina och Dorinda försökte nog vara snälla, men eftersom vuxna inte alltid kan skilja på hjälpsamhet och ofog och eftersom det blåste på månen så började en mängd underliga saker att hända.

Medan jag googlade efter omslaget till Det blåser på månen fann jag det här, som jag blev väldigt fascinerad av - och nyfiken på boken.


Jag tror faktiskt att jag måste läsa (om?) Det blåser på månen och försöka få fatt på något annat av Linklater. Nu har jag hunnit bli riktigt nyfiken på honom.

Erik heter huvudpersonen i Jan Guillous Ondskan. Jag har väldigt länge tänkt att jag ska lyssna på den, men drar mig eftersom den rimligen måste vara väldigt otäck. En sadistisk far och pennalism på ett internat. Hu! Jag är som bekant mycket känslig när det gäller våld och skräck. Samtidigt tror jag att den är väldigt bra och jag vill inte missa den.


Erik är van att få stryk. Hans farsa slår honom varje dag. I plugget är Erik ledare för ett gäng som begår brott. När gänget åker fast måste Erik börja i internatskolan Stjärnsberg. Och här är våldet värre än hemma, mycket värre. Ondskan är en fruktansvärd bok om våld och grymhet.

Boken har filmatiserats med Andreas Wilson i huvudrollen och satts upp som monolog, bland annat på Dramaten, av Benny Haag. Jag har inte sett någondera.


2 kommentarer:

  1. Eric Linklater kände jag inte alls till. Jag tror inte att jag har läst "Det blåser på månen". Ringer ingen klocka alls.

    Men jag valde faktiskt också Erik Ponti. Jan Guillous alter ego dyker upp lite här och där i hans böcker. Liza Marklund låter honom också dyka upp i en av sina böcker.

    SvaraRadera
  2. gillar Linklater men tänkte inte på den stavningen

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...