fredag 13 december 2019

Helgfrågan vecka 50


Mias helgfråga denna vecka lyder:

Fokuserar vi för mycket på nya böcker och inte de som är 5-10 år gamla? (Jag menar inte klassiker nu)
För egen del kan jag inte påstå att jag gör det. När jag läste frågan roade jag mig med att titta igenom vad jag hittills läst i år och det visade sig att ungefär 30% av böckerna är från i år eller de senaste åren och 25% är klassiker. Alltså torde runt 45% bestå av böcker som är lite äldre utan att räknas som klassiker - en del dock äldre än tio år.

Bonusfråga: Ska ni se något Luciatåg?
Min minsta, Astrid, hade Luciafirande i bygdegården med sin lågstadieskola igår kväll och det var jag naturligtvis och tittade på. Jag hoppas också hinna titta på SVT Play under dagen, men jag har ett fullspäckat program, så vi får se hur det blir med den saken.

Sulamith Wülfing

8 kommentarer:

  1. jag tänker inte på böckernas ålder, läser det som är intressant, kollar förstås på bibliotekets hylla för nyheter :)

    SvaraRadera
  2. du är systematisk. jag gick på känn vad det gäller böckerna. har inte sett TV - Lucian men det kanske går framåt natten. jättefin bild

    SvaraRadera
  3. Det är synd att den där gruppen böcker som är äldre men inte klassiker emellanåt glöms bort.

    SvaraRadera
  4. Kan sakna den tiden när barnen var små och gick i luciatåg

    SvaraRadera
  5. Det blev att se ett luciatåg igår lite out of the blue och sen kollade jag på SVT, båda var fina!

    SvaraRadera
  6. Skulle faktiskt vara roligt att ha lite koll på hur det fördelar sig åldersmässigt med böckerna under ett år. Tror jag läser fler nya böcker nu sedan bokbloggandet startade.

    SvaraRadera
  7. Det låter som en rätt bra blandning så länge du hittar bra böcker i respektive åldersgrupp. I slutändan är ju läsupplevelsen det viktigaste och även det man lär sig av dem.

    SvaraRadera
  8. Vad roligt att ha en dotter i Luciatåg. Mina är vuxna nu

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...