torsdag 19 december 2019

Helgfrågan - vecka 51


Ja, då drar det ihop sig till helg igen och det är dags för Mias helgfråga. Så här lyder den denna vecka:

Vilken utmaning tänker ni anta?
Ja, jag kan inte påstå att jag antar någon utmaning, för de utmaningar jag planerar är sådana som alla andra har givit upp, plus en som är min egen. Som förra året kommer jag också ha två teman för året.

3x3 tror jag att Ugglan & Boken ursprungligen körde. Jag hann vara med ett år, sedan slutade hon - och alla andra. Detta år tror jag att jag varit ensam om den. Hur som helst, jag kör den igen 2020. Tre böcker inom tre valfria teman.

Månadens språk har också anordnats av Ugglan & Boken, och den tycker jag har varit fantastiskt givande. Jag har fått läst så mycket spännande böcker som jag annars aldrig hade upptäckt. Helena kommer inte att fortsätta med utmaningen 2020, så jag har själv ordnat en lista på tolv språk/språkområden som jag kommer att köra nästa år.

Förkovran är min egen utmaning, som jag kommer att köra för tredje året. Den gäller böcker jag vill läsa för att förkovra mig en smula litterärt; klassiker och böcker/författare som erhållit litterära priser. Eftersom Vargnatt inte kommer att fortsätta med 6 klassiker på 6 månader, så har jag utökat denna lite.

Jag kommer också - precis som detta år - ha två teman: Vad huset bjuder - det vill säga hyllvärmare (och en del nyinköpt). Jag måste ta mig i kragen och läsa det jag köpt på mig. Jag har beslutat om köpstopp, när det gäller böcker, 2020 (Basta, frk Scylla!). Det andra temat är Shakespeare. Jag upptäckte under året att det går lätt och smidigt att läsa dramatik och Shakespeare är ju kul.

Jag kommer att lägga upp mina utmaningar efter jul. Om någon vill hänga på så är det naturligtvis kul.


Bonusfråga: Vilken maträtt är ett måste på julbordet?
Min mamma kommer ursprungligen från Skåne och pappa är göteborgare med rötter i Halland, därför har det funnits både brunkål och grönkål (långkål) på julbordet hemma. Jag vill fortfarande gärna ha båda, men framförallt brunkålen är viktig för mig. Grönkålen är vansinnigt god, men det är brunkålen som är JUL. Till skinka då, förstås. Julmusten är också viktig. Jag dricker aldrig annars läsk till maten, men julmust vill jag ha.



18 kommentarer:

  1. köpstopp inget för mig, kanske lånestopp...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte för mig heller egentligen, men ibland måste man utmana sig själv lite :)

      Radera
  2. Kål har vi aldrig haft på julbordet. Kul att det kan variera i landet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kål i någon form är nog väldigt vanligt. Det fanns ju inte så mycket annat att få tag på mitt i vintern förr. Men rödkål och brysselkål är kanske det vanligaste. Brunkål verkar man bara ha ätit i Skåne och grönkål i princip bara i Halland. Jag vet faktiskt inte vad man brukar äta till jul i de norra delarna av landet. Kanske är finnarnas kålrots- och morotslåda mer utbrett där?

      Radera
  3. 3x3 är ganska kul och lättillgänglig utmaning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det håller jag med om. Men nu får jag nästan lust att skippa den och bara köra din Naturlig läsning istället. Jag fortsätter fnula lite på hur jag ska göra.

      Radera
  4. 3x3 var jag också med i för något år sedan. Det var roligt. Rödkål föredrar jag till jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, rödkål är väl det vanligaste. Både i Stockholm, där jag tidigare bodde, och här i Dalarna är det rödkål som gäller.

      Radera
  5. Långkål införde jag alldeles på egen hand för att ha någon grönsaksrätt

    SvaraRadera
  6. Det låter i alla fall som att det kan bli riktigt blandad läsning med tanke på de olika utmaningarna!

    SvaraRadera
  7. Tycker så mycket om kål av alla slag, men det funkar nästan året runt, kanske med en paus på sommaren dock. ;) Brunkål och långkål har jag dock inte testat. Lycka till med utmaningarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, jag är också väldigt förtjust i kål - fast lite dålig på att komma mig för med att äta.

      Radera
  8. Det är något visst med julmust. God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och jag är noga med att bara dricka det till jul, så det blir extra speciellt då :)

      Radera
  9. Min ex. svägerska är skåning och de har bruna bönor på julbordet

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...