tisdag 10 december 2019

Tisdagstrion - Litteraturpristagare


Tisdagstrion utgår från Ugglan & Boken och denna vecka är temat Litteraturpristagare. Temat är valt med anledning av Nobeldagen, men andra litterära priser än Nobels går bra.

Nobelpriset
På den tiden det begav sig var jag med i Bra Böcker i syfte att köpa in deras lexikon. Lexikondelarna kom ett antal gånger per år och alltid i ett bokpaket om - om jag minns rätt - tre böcker. Flera av Isaac Bashevis Singers böcker ingick i paketen genom åren. Det var innan han tilldelades Nobelpriset. Och jag - som då var i högstadieåldern - älskade hans böcker, och i synnerhet Trollkarlen från Lublin. Jag har inte läst Singer på många, många år, men tänker ofta att jag både vill läsa om och läsa mer.


Trollkarlen Jasja far från stad till stad, från kvinna till kvinna och från kärlek till kärlek. I sin gamla hästkärra har han sällskap med några trogna vänner: tjänarinnan Magda, kråkan, apan och papegojan.
Jasja trollar inte bara med tingen. Han har också magisk kraft över människor, kvinnor i synnerhet. Tills han möter Emilia, det stora äventyret och en gåta som inte ens trollkarlen Jasja kan lösa...


Nordiska rådets litteraturpris
Till skillnad från Singer, som jag inte läst på många, många år och inte läst om, så har jag läst Sjóns Skugga-Baldur alldeles nyss. Det är faktiskt den senaste boken jag läste, klar igår, och det var en omläsning. En fantastisk liten bok om 128 sidor. Jag önskar att Nordiska rådets litteraturpris blev lite mer uppmärksammat och att det var mer självklart för oss att både läsa och lyssna på norska och danska. Det är ju faktiskt bara en vanesak. Själv försöker jag ta tag i det genom att nästa år läsa en bok på norska och en på danska. Och så har jag bett min danska kollega - som jag delar exp med - att prata lite danska med mig.


I april 1868 gick ett mycket stort lastfartyg på grund utanför Reykjanes. Ombord på skeppet finner man en stor last tran, som en skänk från ovan till människorna som lever på den karga isländska kusten. Kalla kårar går längs ryggraden på de män som undersöker det förlista skeppet när det upptäcker att det fortfarande finns liv ombord. De hittar Abba, en ung flicka med Downs syndrom som hållits fången av besättningen.


Augustpriset
Det var rätt länge sedan jag läste Aprilhäxan också - om än inte lika länge sedan som Singer. Jag minns den som fantastiskt bra. Jag är ju lite svag för det där med magisk realism och sagor och nog skulle man väl kunna kalla detta magisk realism?


Sedan femtiotalet har Desirée legat sängbunden på ett sjukhem. Hon kan varken gå eller tala och är helt beroende av vårdpersonalens omsorger. Men hon är inte helt vapenlös. Hon har sin aprilhäxeförmåga, en alldeles speciell gåva som gör att hon som en liten gnista kan sitta i ett djurs eller annan människas öga och på så sätt ta sig utanför sjukhemmets väggar. Vaksamt följer hon sina tre systras liv. De som inte ens vet om att hon finns. 


Från globalt - nå ja - till nationellt.

12 kommentarer:

  1. Singer har jag läst något av för länge sedan, minns att jag tyckte att det var spännande och bra. Aprilhäxan ja! En fin bok. Visst borde vi läsa mer från de andra nordiska länderna. Danska kan jag läsa men norska är det sämre med. Jag har någon Singer på bokvagnen förresten.

    SvaraRadera
  2. Singer var för länge sedan, Skugga-Baldur väntar i bokhyllan, barnbarnet valde för det fina omslagets skull, Aprilhäxan läste jag för några år sedan.

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst någon av dem men blir nyfiken på alla! Kanske lite extra på Trollkarlen från Lublin :)

    SvaraRadera
  4. Har inte läst någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
  5. Har läst flera av Singers böcker och tyckt om dem jättemycket, likaså Aprilhäxan. Din tredje bok kände jag inte till.

    SvaraRadera
  6. Började på Aprilhäxan lite men får göra ett nytt försök sen, gillade ju den om miriam jättemycket :)

    SvaraRadera
  7. Skugga-Baldur låter lite otäck, men riktigt intressant.

    SvaraRadera
  8. Har bara läst Aprilhäxan från din trio. Tack för tips om den andra.

    SvaraRadera
  9. Jag har inte läst någon av dessa, men jag känner igen författarna.

    SvaraRadera
  10. tre jättefina böcker. Singer har jag läst mycket. Sjon bytte jag några ord med på en bokmässa för länge sedan när han signerade Skugga - Baldur. Aprilhäxan tyckte jag mycket om

    SvaraRadera
  11. Å vad jag älskade Aprilhäxan, för boken innehåller så mycket från mitt eget liv. Som att jag är född i april och av många ansedd som elak som en häxa. :-) Men lite annat också. Det här är en fantastiskt bra bok. Jag ska nog läsa om den. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  12. Sjón är jag riktigt förtjust i! Singer minns jag också från Bra Böckers bokklubb, men jag har faktiskt aldrig läst något av honom.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...