måndag 30 december 2019

Authors & Characters - Peter


Authors & Characters utgår från Lyrans Noblesser och dagens namn är Maria. Så här skriver Lyran på sin blogg: Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn. Var gärna fantasifulla med namnen, de kan vridas och tänjas, gälla alla kön, olika versioner i olika länder o s v. Improvisera! Varje måndag lägger jag upp ett inlägg med veckans namn och mina val. Lägg upp era egna inlägg, släng in en länk i mina kommentarer, besök varandra för att få lästips och kommentera gärna.


Péter Esterházy


Ungersk författare, född 1950 i Budapest. Avled i bukspottkörtelcancer 2016. Hans sista bok, Bukspottkörteldagbok, skildrar sjukdomstiden. Den låter väldigt intressant och jag skulle gärna vilja läsa den, men eftersom 2020 är ett år då jag ska fokusera på hyllvärmare, så tänker jag satsa på Markusversionen, som står i hyllan. Jag har alltså inte läst honom än.



Lord Peter Wimsey


Jag vet att jag har läst just den här boken - jag känner väl igen omslaget - för länge, länge sedan. Jag minns ingenting av den, men vill väldigt gärna läsa Sayers igen. Jag gillar ju den där gamla stilen på deckare.


1 kommentar:

  1. Tack för tips om Péter Esterházy.
    Lord Peter Wimsey, tänk att jag glömde honom ❤️

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...