fredag 27 december 2019

Helgfrågan - vecka 52


Dags för helgfråga. Denna vecka undrar Mia:

Vad läser ni?
Just nu läser jag lite allt möjligt, samtidigt. Det gäller att bli klar med årets utmaningar :)

Sapfos Dikter och fragment. Inget måste men jag vill läsa den, och den passar i Tema Grekland.

Το βιβλίο των γάτων (Katternas bok) av Nikos Dimou. Jag är klar med dikterna sedan i somras, men i de senare upplagorna är ett par brev tillagda, och dem har jag kvar. Ingår i Förkovran.

Nya testamentet. Just nu håller jag på med Lukasevangeliet. Det går sådär med min läsning av Bibeln - som varit ett av årets teman - men lite är bättre än inget. Jag kanske kan sätta upp evangelierna under punkt 21 i Kaosutmaningen: Läs en bok med ett religiöst budskap/en religiös handling. Det är den sista jag har kvar av de 35.

Och så har jag precis börjat på Tsarens kurir av Jules Verne, som är sista boken i utmaningen 6 klassiker på 6 månader, som Vargnatt kört i två år, men nu avslutar.

Sannolikt inget som får det att vattnas i munnen på er ;)


Har du fått några julklappar?
Av min lilla Nasse har jag fått små ugglor, som hon köpt på julmarknaden i grannbyn.


Och så köpte jag fyra böcker åt mig själv i julklapp


Av lilla mamsen brukar jag få en peng

16 kommentarer:

  1. evangelierna passar perfekt i kaosutmaningen!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Ja, de är jättesöta, och hon var så stolt över att ha köpt en julklapp till mig, för egna pengar. Sötsnuttan!

      Radera
  3. Åh vad jag blev sugen på att läsa Tsarens kurir.

    SvaraRadera
  4. Poem for every night of the year har jag faktiskt på önskelistan.så ambitiös du är! du har väl sett filmen Zorba? visst är det konstigt att Erindringer om Kaerligheden inte är översatt till svenska?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte se om det faktiskt går att läsa en dikt per kväll, så jag har sparat på den. Nej, jag har faktiskt inte sett Zorba, bara utdrag av den. Jo, det är konstigt att Erindringer... inte är översatt. Förvånansvärt många titlar som nominerats till Nordiska rådets litteraturpris är inte översatta. Skulle vara kul att läsa lite grönländskt.

      Radera
  5. Lukasevangeliet passar väl alldeles utmärkt in på den punkten i Kaosutmaningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de fyra evangelierna får det bli!

      Radera
  6. Svar
    1. Extra mysiga som jag fått dem av min lilla snuttfia :)

      Radera
  7. Söta ugglor! Jag ska nog köpa några bokklappar till mig också. Det ville jag inte göra innan jul för man vet ju aldrig vad tomten kan komma med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var väl medveten om att tomten inte skulle komma med några om jag inte fixade dem själv :)

      Radera
  8. Väldigt söta ugglor, inte dumt att få en sån julklapp! :)

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...