söndag 29 december 2019

En smakebit på søndag - Tsarens kurir


Idag utgår smakebiten från Astrid Terese på Betraktninger. Dela med dig en snutt av det du läser just nu - inga spoilers!

Tartarerna har startat krig under Feofar Khan och ryssen Ivan Ogarev. Tsarens bror är i fara men telegraflinjen är bruten. För att varsko brodern skickar tsaren sin kurir Mikael Strogoff, som reser inkognito som handelsmannen Nikolas Korpanoff. Av en slump får han sällskap på resan av en ung livländska och de uppger sig vara syskon. Med jämna mellanrum träffar de på två korrespondenter, utsända för att bevaka kriget, en britt och en fransman. Här har de råkat ut för en storm högt uppe i Uralbergen. (telega = ett slags vagn; iemschick = kusk)

- Nikolas Korpanoff, handlande från Irkutsk, svarade Mikael Strogoff. Men säg mig, vad är det för äventyr, så ledsamt för den ene, så roligt för den andre som hänt er?
- Ni må bli domare, her Korpanoff, svarade Alcide Jolivet. Tänk er att vår postiljon har farit sin kos med framdelen av sitt avgrundsåkdon och lämnat oss i sticket här på bakdelen! Den sämsta hälvten (sic!) av en telega i stället för båda. Ingen vägvisare, inga hästar! Är det inte förfärligt lustigt?
- Inte lustigt allt! svarade engelsmannen.
- Jo visst, värda kollega. Ni kan verkligen inte ta saker och ting från den glada sidan!
- Och vill ni vara så god och säga mig huru vi ska kunna fortsätta vår resa? frågade Harry Blount.
- Ingenting är enklare, svarade Alcide Jolivet. Ni spänner er för det som finns kvar av åkdonet, jag tager tömmarna, jag kallar er "min lilla duva", alldeles som en äkta iemschik, och ni travar som en äkta posthäst!


Tsarens kurir skrevs 1876. Det är den sista bok jag har kvar i utmaningen 6 klassiker på 6 månader

13 kommentarer:

  1. verkar intressant av Jules Verne, borde plocka fram någon ur bokhyllan

    SvaraRadera
  2. Hm, länge sen jag läste Jules Verne. Den här tror jag inte att jag har läst.Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten. Länge sedan jag läste Jules Verne, tyckte mycket om hans böcker.

    SvaraRadera
  4. Den läste jag för så länge sedan att jag nog glömt det mesta och skulle behöva läsa om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Jag tror jag har den här i bokhyllan. Det var väldigt längesen jag läste Jules Verne. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Tsarens kurir :) Har både läst och sett den, men det var ju x antal decennier sedan.

    SvaraRadera
  7. Den boken skulle jag vilja läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Har läst Verne, en av alltför få klassiska berättare. Måste nog göra en ansträngning i år att utöka antalet. Inte minst på svenska berättare. Tack för smakbit, lite svårfångad text tycker jag. Gott nytt läsår!

    SvaraRadera
  9. En rolig smakbit. Tror jag läste någon bok av Verne som barn men har inte läst något som vuxen.

    SvaraRadera
  10. Tack för kul och annorlunda smakbit! Känner ju till både titel och författarnamn, men inte läst något av denne Verne... men visst borde man göra det. Finns så fruktansvärt mycket man borde göra, inte sant? ;)

    SvaraRadera
  11. Läste den där boken när jag var yngre. Borde läsa den igen. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  12. Jag vet att jag har boken men kommer inte ihåg om jag läst den. Jules Verne var en favorit när jag gick på mellan-/högstadiet. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. inget går upp emot En världsomsegling under havet och Den hemlighetsfulla ön. tack för smakebiten!

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...