måndag 2 december 2019

Authors & Characters - Alice


Authors & Characters utgår från Lyrans Noblesser

Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn. Var gärna fantasifulla med namnen, de kan vridas och tänjas, gälla alla kön, olika versioner i olika länder o s v. Improvisera! Varje måndag lägger jag upp ett inlägg med veckans namn och mina val. Lägg upp era egna inlägg, släng in en länk i mina kommentarer, besök varandra för att få lästips och kommentera gärna.

Alice Lyttkens


Alice Lyttkens föddes i Malmö 1897. Hon har skrivit en uppsjö av historiska romaner av det romantiska slaget, dock prisade för historisk korrekthet, men även flera "emancipationsromaner". Jag har inte läst någon av dessa, men väl hennes kvinnohistoria i tre delar Kvinnan finner en följeslagare, Kvinnan börjar vakna och Kvinnan söker sin väg. Hennes självbiografi, Leva om sitt liv, torde vara välkänd - åtminstone titeln. Jag har ett ex här i hyllan och upptäckte nu att det är del 4 av 7. Gah, jag köper på mig så mycket konstigt! Jag tror emellertid att den är riktigt intressant och får väl försöka låna de övriga sex delarna på bibblan - för så vitt jag inte springer på dem också på loppis. Under många år var Lyttkens en av de mest utlånade författarna på svenska bibliotek.


Följeslagare syftar på djävulen. Plötsligt börjar kvinnor avbildas med djävulen vid sin sida.


Alice B Toklas


Ok, då skarvar jag lite och gör som handledningen säger: Improvisera! Inte så mycket med namnet kanske, men... (vad gör man inte för att komma förbi Alice i Underlandet

Alice B Toklas är förvisso en högst verklig person - eller var kanske man ska säga - men hon är på sätt och vis fiktiv i Alice B Toklas självbiografi, som inte alls är är hennes självbiografi, utan Gertrud Stein som skildrar sig själv sedd genom Alices ögon. Ja, boken handlar förstås om Alice också, om deras liv tillsammans. 

Var inte det ett vridande och vändande som heter duga, säg!?

Alice B Toklas självbiografi handlar om ett kärlekspar i Frankrike under 1900-talets första tredjedel. De är migranter, de är kvinnor, de är homosexuella och judar. De är också kosmopoliter, socialt och estetiskt hängivna modernitet och modernism. De är dessutom en massa andra saker; Gertrude Stein ett litterärt och socialt geni och Alice B Toklas världens bästa genihustru: organisatör av tillvaron, manuskripten, hemmet och resorna.

Alltså jag måste läsa den där boken!

Alice B Toklas

Jag blir fortfarande fnissig när jag tänker på den där scenen i Picassos äventyr: Alice, be talkless! Tyvärr hittade jag inte just den repliken på Youtube, men här är en annan scen där Stein och Toklas är med. Gud vad jag blir sugen på att se den där filmen igen! Jag tror att jag skulle uppskatta den betydligt mer nu än jag gjorde i 20-årsåldern.




6 kommentarer:

  1. Intressanta kvinnor, Alice Lyttkens använde ordet feminist redan 1937, tänkte inte på att Gertrude Steins kvinna heter Alice... Picasso visades nyligen i svt, nu vet jag ju vilka dessa kvinnor är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alice B Toklas självbiografi har jag i min bokhylla, verkligen intressanta kvinnor... fast det är nog Gertude som skrivit:
      http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/12/omma-knappar-av-gertrude-stein.html

      Radera
    2. Jo, visst är det Stein som skrivit. Det var därför jag tillät mig att se Alice som ett slags karaktär :) Ja, det är ju nackdelen med att inte ha TV :( Får kolla om den kanske ligger på SVT Play. Ska kolla in din länk också.

      Radera
  2. jo, det var ett väldigt krumbuktande! men med gott resultat

    SvaraRadera
  3. Alice Lyttkens låter verkligen intressant. Att kvinnan började avbildas med djävulen vid sin sida kände jag inte till. Bottnar kanske i detta gamla att genom en kvinna (Eva) kom synden till världen.

    Migrant, kvinna, homosexuell, jude... Då har man verkligen lyckats plocka på sig många stigman.

    SvaraRadera
  4. Två Alice jag inte tidigare visste något om.

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...