torsdag 12 december 2019

Hett i hyllan #26


Hett i hyllan utgår från Monika som skriver:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?


Aliide, Aliide gavs ut 1991. Jag trodde att mitt ex stått i hyllan i över tjugo år, men när jag googlade efter baksidestexten så upptäckte jag att den här utgåvan kom först 2012. Då hade Mare Kandre varit död i sju år. Jag har länge velat läsa henne.

... längst in, om man följde de små vindlande underjordiska stigar som ledde ända ner till botten, om man hade mod till detta, nådde man till slut fram till de besynnerliga droppstensformationer som likt en samling människor, likt en vilsekommen skara, som en familj, ja, en familj, två små barn och två ännu värnlösare vuxna, stod och tryckte i någon iskall, fuktig kulvert, undanskymda från världen, som guiden sedan också helt brutalt lyste över med sin fruktansvärda lykta så att de därmed, för ett kort ögonblick, blev synliga för en i all sin utsatthet, i djupet av berget.”
Den 8-åriga Aliides känsloliv är vidöppet för alla intryck. Hon går i skolan, leker, utforskar staden, och allt hon upplever är ett ständigt drama om liv och död.


2 kommentarer:

  1. Kände inte till denna. Jag brukar ha väldigt svårt för barn som berättare (även om det faktiskt funkar ibland) så det är inte en bok jag känner mig lockad av :)

    SvaraRadera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...