onsdag 18 december 2019

Mistlar och mord


Som undertiteln lyder: Fyra julmysterier av P D James.

Julens tolv ledtrådar: Adam Dalgliesh är på väg till sin faster för att fira jul när han blir stoppad av en kvinna som berättar att hennes farbror, ägaren till Harkerville Hall, har tagit livet av sig; han måste ringa polisen! Ringer han polisen? Är det självmord? Gissa! :) Lite Sherlock Holmes-stuk på ledtrådarna här tycker jag.

Mistelmorden: "En av riskerna med att vara deckarförfattare, och dessutom en säljande sådan, är den stående frågan: Och har ni någon gång varit inblandad i en verklig mordutredning?" Jo, ta mig tusan, har inte författaren - eller i alla fall berättarjaget - varit inblandad i en mordhistoria. Vad hände egentligen hos mormor, då för länge sedan?

Ett mycket vanligt mord: Hu då! Den här var riktigt otäck - fast på ett lågmält sätt; varken sprutande blod, lemlästning eller tortyr. Inget julmys här inte!

Boxdalearvet: Adam Dalgliesh hjälper en domkyrkoprost som inte vill ta emot arvet från gammelfaster Allie om hon kommit över sina pengar på olagligt sätt. Nå, har hon?


Jo men visst! Det här är trevligt. Jag gillar faktiskt den här äldre typen av deckare bättre än de moderna - även om jag nu läser sådana också ibland.

Knappt fyra timmar låg ljudboken på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...