torsdag 5 december 2019

Hett i hyllan #25


Hett i hyllan utgår från Monika som skriver så här: Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?


En bisonoxe på omslaget gick ju inte att motstå. 

Det är 1870-tal, och Will Andrews, som studerar vid det prestigefyllda Harvard, hoppar av universitetet för att go west. Han längtar efter vidderna och den öppna himlen, att lära sig något som inte står i böcker. Han hamnar i det lilla samhället Butchers Crossing knappt mer än en gata med en saloon och några hus, mitt ute i ingenstans i Kansas. Där får han höra om de jättelika buffelhjordar som bara väntar på att skjutas av och föra med sig svindlande rikedomar när pälsarna sålts.
En expedition bildas, Will satsar allt han har och männen ger sig av för att kämpa mot ökenhetta och vinterköld, med hopp om att återvända i triumf. Ett hopp som sätts på svårare prov än de kunnat ana.

Skrevs uppenbarligen redan 1960, det hade jag nog inte koll på förrän jag nu började googla efter baksidestexten. Stoner - som det görs reklam för i övre vänstra hörnet - står för övrigt också i hyllan och väntar.


6 kommentarer:

  1. Har inte läst den men varit väldigt nyfiken på den och kikat på den i bokhandeln. Hade nog redan köpt den om jag inte hade köptstopp just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ha köpstopp hela nästa år! (Huuur ska det gå?)

      Radera
  2. Känner till författaren, men har inte läst något av honom. Har oftast lite svårt för böcker/filmer som utspelar sig i Vilda Västern... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, har nog inte tänkt på den som en vilda västern - i så fall hade jag kanske ställt tillbaka den i hyllan :)

      Radera
  3. Den här har jag missat men den verkar intressant. Får nog skriva upp den på listan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror att den kan vara riktigt bra.

      Radera

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...