måndag 16 december 2019

Vinternoveller


Ingvild H. Rishøi är en av de starkast lysande stjärnorna i den norska litteraturen idag och har hyllats av en samlad norsk kritikerkår. Hon skriver med stor klassmedvetenhet, men också med en viss dos av nåd - en säregen blandning mellan realism och H. C. Andersen-saga. Det handlar om att inte ha råd med nya trosor åt sin dotter. Om att vara på flykt med sina småsyskon genom ett isande vinterlandskap. Om att kastas upp på land som en död fisk när man lämnar mörkret på fängelsets botten.

Det här är en fantastiskt fin novellsamling och Rishøi förtjänar verkligen de lovord hon fått. Om de små, de marginaliserade och deras vardagskamp - och om dem som faktiskt ser dem och sträcker ut en hand. Hur mycket den där utsträckta handen kan betyda, att en liten puff i rätt riktning kan göra stor skillnad. Fast det där med H C Andersensaga vet jag inte om jag kan skriva under på.

Rishøi har tilldelats Kritikerpriset, Bragepriset och Kulturhuset Stadsteaterns internationella litteraturpris för Vinternoveller. Boken gavs ut 2014 och kom i svensk översättning 2018.

Sanslöst begåvat: Läs, bara läs!
Herregud, låt denna pärla till novellsamling få den uppmärksamhet den förtjänar, låt den inte drunkna i bokflodens brus […] Rishøi skildrar de allra mest utsatta i klassamhället, men hon gör det på ett sätt som inte är helt vanligt; med självklarhet, på allvar och – framför allt – med den litterära framställningen först. Therese Eriksson, Svenska Dagbladet

Och jag säger som Therese Eriksson: Läs!


29 november anger Goodreads för den här. Jag fortsätter att kämpa mig ikapp.

2 kommentarer:

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...