onsdag 11 december 2019

Tales for a Winter's Night


Ganska typiskt Sir Arthur Conan Doyle, skulle jag vilja säga, men utan Sherlock och Watson. Mord ja, men inga klassiska mordgåtor som ska lösas, utan mer mysterier. I en av novellerna försvinner till exempel ett helt tåg.

De åtta novellerna publicerades ursprungligen i The Strand, samma tidskrift som först publicerade berättelserna om Sherlock Holmes, och gavs 1908 ut i en samlingsvolym under titeln Round the Fire Mysteries.

Alltså, jag tycker att det här är underbart. För mig, som nästan aldrig klarar feelgood, är det här ett slags feelgoodlitteratur. Lättlyssnat, underhållande, lite spännande och utan en trist minut. Och trots mord och andra brott så är det mysigt och trivsamt på något vis.

Boken är inläst av William Sutherland, som låter som en äldre, lite gammaldags, mycket brittisk herre, vilket passar ypperligt för boken. Jag har googlat efter en bild på honom - jag vill gärna ha ett ansikte till rösten jag lyssnar på - men inte funnit någon.

2 kommentarer:

Bokslut februari

  Här finns den ursprungliga planen för februari, men hur blev det då? Det har varit överjävligt på jobbet och jag har jobbat över i princi...